Dagens PS

"Brotox" – männens nya botox-trend för jobb och sex

botox
Dr. Jeffrey M. Kenkel ger en patient en spruta med botox i pannan. Dallas 2006.Foto: AP/ Ron Heflin, via TT
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 aug. 2023Publicerad: 23 aug. 2023

Allt fler män tar till botox. Anledningarna? Självförtroende, sex och karriärer. På en tuffare arbetsmarknad vill allt fler män se unga och fräscha ut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kosmetiska ingrepp är lika mycket för män som för kvinnor. Trenden är tydligast i USA.

Enligt statistik från ASPS, American Society of Plastic Surgeons, gjorde män drygt 265 000 behandlingar med botulinumtoxin redan år 2020 – och sedan har den trenden fortsatt och stärkts.

Ökat 400 procent

Trenden har för övrigt varit i tillväxt från millennieskiftet. Sedan år 2000 har mängden pengar män lägger på botoxbehandlingar ökat med 400 procent.

”Fler män vänder sig nu till Botox för att öka deras självförtroende, sexliv och karriärer”, skriver ASPS.

Trenden har blivit känd som ”Brotox, en lek med varumärket Botox och det faktum att det alltmer blivit något alltfler män lockats av.

Botox används mest för så kallade kråkfötter, rynkor, ögonbryn, pannveck och slappa munlinjer.

ANNONS

Senaste nytt

Ökade chanser

ANNONS

Enligt de amerikanska plastikkirurgerna handlar mäns vilja till botoxbehandlingar ofta om att stärka sina möjligheter inom ”dejting, karriärer, sociala medier och andra aspekter av en mans liv”.

En tuffare arbetsmarknad med hårdare konkurrens anges som ett vanligt skäl att vilja förbättra och föryngra utseendet.

”Män mer öppna för botox”

”Män blir mer öppna för idén om kosmetiska förbättringar, och det bör inte finnas någon skam eller stigma för att göra något som förbättrar ditt utseende, ditt självförtroende och dina övergripande chanser att lyckas i livet”, manar ASPS.

Uppenbarligen talar man inte för döva öron, ej heller för i förlängningen obehandlade sådana.

Medicinsk turism minskar när inflationen ökar – Dagens PS

Riksdagsbeslut om ny lag för skönhetsbranschen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS