Spotifys globala expansion kan bli en besvikelse, varnar en expert som Di Digital talat med.

Förra veckan meddelade den svenska musikströmningsjätten Spotify att man ämnar expandera till ytterligare 85 marknader.

Totalt finns då Spotify på 180 marknader. Som Dagens PS rapporterade är målet är att nå en miljard abonnenter.

Men enligt en expert som Di Digital talat med kan satsningen bli en besvikelse.

ANNONS
ANNONS

”Tjänar mindre pengar per användare”

”Tillväxtmarknader är avgörande för Spotifys långsiktiga tillväxt eftersom de behöver öka antalet betalande användare. Men de här marknaderna innebär också en utmaning eftersom man tjänar mindre pengar per användare vilket gör att omsättningen växer långsammare”, säger Mark Mulligan, analytiker och vd på brittiska analysfirman Midia Research till Di Digital.

Ett annat problem för Spotifys globala expansion är att på många av marknaden finns det redan etablerade aktörer med väl utvecklade tjänster.

”Det är inte omöjligt för Spotify att bli marknadsledande, men det är mycket svårare och de behöver ha helt andra strategier än man haft hittills på marknader där man dominerar”, säger Mark Mulligan.