United Airlines har lagt en beställning på 15 superplan som kan färdas snabbare än ljudets hastighet. Snart ska det gå att resa från London till New York på 3,5 timmar.

Trans-atlantiska flygningar med överljudsplan är inte en ny teknik, flygplanen Concorde flög i 27 år innan de togs ur bruk 2003 efter en dramatisk olycka och höga kostnader som gjorde att bara två dussin plan byggdes.

Men från 2029 är det dags igen. Det amerikanska flygbolaget United Airlines har beställt 15 superplan från Boom Technology. Skillnaden denna gång är att planet kolfiberplanet Overture kostar 75 procent mindre att flyga än Concorde. Det gör att United Airlines tror att flygningar med det nya planet blir lönsamt. Planen kostar 200 miljoner dollar styck, skriver Bloomberg.

”Exklusiva affärskunder”

Planet ska kunna ta 88 passagerare och kunna flyga från London till New York på 3,5 timmar och från San Fransisco till Tokyo på 6 timmar.

”Det har ett enormt värde för en stor del av våra exklusiva affärskunder. Vi har våra ögon riktade mot New York till London för invignings-service och vi kommer att utvärdera möjligheter utöver det”, säger Mike Leskinen, vicepresident för affärsutveckling på United Airlines till Bloomberg.

För företaget Boom Technology är Uniteds beställning ett stort steg till att göra planet till verklighet. Tidigare har Japan Airlines och Richard Bransons Virgin Group gjort ”förbeställningar” på planet vilket ger dem rätt att , men United blir första flygbolag att faktiskt betala pengar i förväg. Planet ska ”optimeras” för att flyga med 100% hållbart flygbränsle och ha noll koldioxidutsläpp, enligt United Airlines.

Över 2 000 kilometer i timmen

Overture ska kunna flyga mach 1,7, alltså 1,7 gånger ljudets hastighet. Det motsvarar över 2 000 kilometer i timmen, dubbelt så mycket som de snabbaste kommersiella flygplanen i dag.

ANNONS
ANNONS

”Höghastighet kommer att ersätta subsonic över långa sträckor. Det här handlar om att låsa upp resor som vi inte har i dag”, förutspår Booms vd Blake Scholl i Bloombergs artikel.

Läs mer: Expert: Fem till tio flygplatser kan gå graven