Tonårsflykten från den sociala mediejätten fortsätter.

Marknadsundersökningsföretaget EMarketer spår att Facebook tappar 3,4 procent av användarna i åldrarna 12-17 år i USA under innevarande år, det vill säga 2017.

Det rapporterar CNBC och förklarar att prognonsen enligt EMarketer är att 14,5 miljoner unga personer i år kommer att hänga på Facebook.

Tonårsflykten går enligt artikeln till Snaps Snapchat och Facebooks Instagram.

ANNONS
ANNONS

Enligt profetian kommer de månatliga Facebookanvändarna bland dem som är under 12 år och i gruppen 18-24 år dessutom att växa långsammare än tidigare.

Slutsatsen i analysen är alltså att unga människor vänder sig bort från Facebook, världens största sociala nätverk, till förmån för andra sociala mediekanaler som erbjuder mer visuella upplevelser.

Enligt Emarketer väntas exempelvis Snapchats användarbas växa med 5,8 procent till 79,2 miljoner användare per månad. Tillväxtprognosen visar att Snapchatanvändarna ökar i alla åldersgrupper utom i den äldsta kategorin.

Facebook, som köpte Instagram 2012 i hopp om att ringa in fler ungdomar, har vägrat att kommentera siffrorna från Emarketer, som CNBC alltså återger.