”Vi genererade miljoner i intäkter och hundratusentals ordrar, men det ligger i en startups natur att vara innovativ och ge sig ut på okänt territorium: ibland lyckas man, ibland inte.”

På tisdagen meddelade den tidigare så heta startupen Washio, som skapat en app i vilken man kan beställa kemtvätt via mobilen, att man stänger ner verksamheten för gott, rapporterar sajten Quartz och citerar Techcrunch. Det amerikanska bolaget, som har funnits i blott 3 år, fick på kort tid efter lansering in investeringar i hundramiljonklassen. Men sedan dess har det gått utför.

Och kanske är konkursen i Washio det främsta tecknet på att den heta tech-trenden – bolag som kopierat taxijätten Übers framgångsrecept att koppla samman kunder och oberoende uppdragstagare via en smartphone-app – är på väg att spricka, resonerar Quartz Alison Griswold. Flertalet av de konkurrenter som poppade upp på marknaden efter Washios lansering har redan gått i graven. Och de få som fortfarande lyckats hålla näsan ovanför vattenytan dras med rykten om höga priser och dålig service, konstaterar hon och skriver att just tvätt-appar bara är en av många förgreningar i branschen kallar ”Uber-for-X”.

ANNONS
ANNONS

LÄS VIDARE: The ultimate symbol of the Uber-for-X bubble is out of business [Quartz] >