Den svenska mediekoncernen Signia Group har förvärvat BalticAdx samt SetupAd vars affärsidé är att hjälpa publicister att leverera ”högkvalitativa, riktade annonser mot utländska besökare” genom realtidsbudgivning, så kallad RTB. Det framgår i ett pressmeddelande.

Med den nya tekniken ska sajtägare kunna tjäna mer pengar på sin trafik utan att behöva tumma på befintliga intäktsströmmar, menar man. Det genom att tillhandahålla server-till-serverintegrationer med programpartner från tredje part och på så sätt minska väntetiden av att webbplatsen laddas.

Affären blir svenskbolagets första steg österut i Europa.

”SetupAd har flera mycket intressanta erbjudanden som vi kommer att ta med oss till våra övriga marknader”, säger Bo Lagerquist, koncerncontroller på Signia Group, i en kommentar.

ANNONS
ANNONS

”Vi hoppas på en riktig win-win-fusion.”

Signia Group erbjuder en digital helhetslösning för publicister som förbättrar innehålls-, reklam- och e-handels-upplevelsen för användare i samtliga enheter. På kundlistan finns allt från multinationella mediehus till mindre nischpublister.

FOTNOT: DagensPS.se ägs av Signia Group.