Facebook gör undantag för 5,8 miljoner kändisar – en så kallad elit – som tillåts publicera inlägg mot gängse regler.
Kändisar har gräddfil på Facebook


Mest läst i kategorin
Officiellt har Facebook samma publicistiska regler för sina tre miljarder användare.
Men läckta dokument som Wall Street Journal hänvisar till visar att det inte stämmer.
Tvärtom har en elit bestående av 5,8 miljoner kändisar, politiker och andra mäktiga personer separata regler för sina statusuppdateringar och bilder på Facebook.
Facebook släpper fram de inflytelserika personerna genom en programvara som den sociala mediejätten utvecklat.
Programvaran XCheck som den kallas gör att den så kallade eliten kan dela inlägg som annars skulle klassificerats som fejk av Facebook, även om VIP-användarna har fler ögon på sig från mänskliga moderatorer.
Källa: “Gör inte som vi säger”
“Vi gör faktiskt inte vad vi säger att vi gör”, säger en källa till WSJ.
SvD analyserar fenomenet med Facebooks olika regler för “vanliga” användare och eliten.
“Det är lätt att förfasas över lögner som sprids och oroa sig för konsekvenserna, men också viktigt att fundera över farorna med motsatsen; en plattform som tar bort mer än den ska.
Den större frågan, som tål att upprepas, är i vilken utsträckning bolaget ska styra vem som hörs och vilket innehåll som syns.
För i ivern att göra rätt är det lätt att trampa snett. Att godtyckligt släppa igenom en sak och stoppa en annan.
Sanningen är heller inte så stensäkert fastslagen som den ibland verkar”, skriver Malin Ekman på Svenska Dagbladet.
Läs mer om avslöjandet av Wall Street Journal (obs, inloggning krävs).
Läs mer: Facebook startar inkasso-program

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.