”Det kommer att bli en uppdämd efterfrågan och när den här perioden är slut kommer konsumtionen att öka igen och då vill du kunna dra nytta av det”. Det säger Steve Bates, global ledare för KPMG:s kompetenscenter för cio:er, i en artikel på Computer Sweden.

Enligt honom gäller det att vinna mark nu på den digitala fronten, när krisen är som värst, för att sedan ha ett försprång gentemot konkurrenter som valt den andra vägen; att bromsa sin digitala affärsstrategi på grund av virusutbrottet.

Fel val kommer surt efteråt

”Du måste strunta i den första instinkten att göra dig kvitt ditt transformationsarbete och återgå till din traditionella verksamhetsmodell, vilket ligger i vår mänskliga natur att göra”, varnar Steve Bates enligt Computer Sweden, som berättar att tidigare kriser satt stopp för många företags digitala satsningar vilket sedan straffat sig när kriserna blåst över.

ANNONS
ANNONS

Enligt KPMG hänger 80 procent av bolagens tillväxtintäkter fram till 2022 ihop med den digitala utvecklingen.

Därför är det av största vikt att man inte låter coronaviruset hindra den digitala omställningen, anser KPMG och slår fast att företag som prioriterar rätt nu står mer konkurrenskraftiga när pandemin är över.