Google och Amazon har börjat engagera sig i att få konsumenter att dra ned på elanvändningen, skriver Wall Street Journal.

Bolagen har tagit fram en myriad av produkter, däribland smarta högtalare, uppkopplade termostater och andra enheter för att kunna samla in information om energianvändningen. Utifrån denna värdefulla data ska produkterna kunna reagera genom att minska elanvändningen.

ANNONS
ANNONS

Företagens produkter är ironiskt nog också en av förklaringarna till varför elkonsumtionen är på uppgång. Enligt konsultjätten Wood Mackenzie väntas spenderande på hemenergi-produkter fördubblas över de kommande fem åren. Notan för 2018 väntas ha uppgått till 40 miljarder dollar.

Medan företagen jobbar med att minska elanvändningen gör man det på en rätt reglerad marknad. Det har gjort att fokus fått gå till avreglerade marknader som Texas där förra sommarens värmebölja fick elkostnaderna att skjuta i höjden. Där kan företagens produkter göra stor nytta för att slippa ett sådant scenario igen genom att automatiskt kyla ned hemmet, uppger WSJ.