Robotrådgivning tar över den svenska finansbranschen. Nu lanserar SEB den automatiserade rådgivningstjänsten Bot Advisor för hundratusentals pensionskunder.

annons
annons

”Det är ett komplement till vår fysiska rådgivning, som vi också tillhandahåller”, säger Henrik Dahlgren, chef för fonderbjudande på SEB Pension & Försäkring till Di.

Når 700 000 kunder

Tjänsten når 700 00 av storbankens kunder och rider på vågen av den nya trenden med automatiserad robotrådgivning inom finansbranschen.

Tjänsten är gratis och följer kundens pension genom livet, där omplaceringsförslag skickas via sms.

Genom den nya boten ska SEB ”göra det krångliga enkelt” enligt Victoria Waltari Nyberg, chef för kundupplevelse på SEB Pension & Försäkring.

”Våra kundundersökningar visar att det stora flertalet inte vill, eller upplever att de själva kan, ta ansvar för en löpande bevakning av sitt pensionssparande”, säger hon.

Många villl slippa krångel

Och det stämmer att allt fler av oss vill slippa krånglet. En ny rapport framtagen av konsultjätten Capgemini visar att åtta av tio bankkunder vill se ökade flexibilitet och tillgänglighet när de väljer finansiella tjänster.

Robotarnas rådgivning är framtiden och bankerna måste hänga med i de snabba svängarna.

ANNONS
ANNONS

”Banker som vill behålla sina kunder och inte öppna för konkurrens på fler områden måste göra mer än att komma lufsande en bra bit efter med en tung ryggsäck”, säger Klas Rutberg, ansvarig för Retail Banking på Capgemini Invent i en kommentar.

Läs mer: H&M-vd:n storägare i robotrådgivare