Rupert Murdochs News Corp har skrivit ett treårigt avtal med Google, medan Facebook avstår uppgörelse. Mediekriget mellan traditionella medier och globala techjättar närmar sig upplösning.

Som Dagens PS rapporterat så haglar kritiken över Facebook, sedan techjätten valt att stänga av allt nyhetsinnehåll för australiensiska Facebookanvändare. 

Guldkantat avtal 

Det tre­-åriga avtalet mellan Google och News Corp, å andra sidan, omfattar mediejättens titlar utomlands, som Wall Street Jour­nal, New York Post i USA och brittiska Times och The Sun. Avtalets värde uppskattas till hundratals miljoner kronor.

Joakim Jardenberg, internetpionjär och expert inom sociala medier, säger till Di att han ser Facebooks agerande som en logisk konsekvens av relatio­nen mellan medier och Face­book.

Samtidigt är han förvånad att Facebook inte valde samma väg som Google.

”Facebooks väg är den som kräver mest energi, jämfört med att göra som Google och köpa sig fri från ett viktigt principiellt ställnings­tagande”, säger Joakim Jardenberg.

ANNONS
ANNONS

Hotar lämna EU

I en annan konflikt hotar Facebook att lämna EU, på grund av hur unionen kräver att jätten hanterar användardata.

Det som sker i medielandskapet just nu beskriver Thomas Mattsson, tidi­gare chefredaktör på Expres­sen och tillförordnad vd på Tidningsutgivarna, som ”en oer­hört dramatisk utveckling”.

”Tidningarna vill finnas på sociala medier, vår journalistik har stort värde för miljoner svenska användare – men det måste råda en bättre balans”, säger han och klargör att ”ett internet utan nyheter är ett sämre internet.”

Läs mer: Google satsar på svensk teknikprofil