För första gången på fem år tappar Amazon titeln som världens mest värdefulla varumärke.

Det är teknikjätten Apple som tar över kronan i från Amazon och nu kan stoltsera med världens mest värdefulla varumärke.

Under fjolåret växte värdet av Apples varumärke med 87 procent. Det framgår av en global varumärkesrapport som Marketwatch tagit del av.

Innovativa bolag vinnare

I fallet Apple kan värdeökningen förklaras med bolagets strategi av ökad diversifiering.

Under fjolåret har bolaget expanderat till fler digitala och prenumerationsbaserade tjänster samt gjort ett initialt intåg i elbilsmarknaden.

Snabbast växande under året var elbillstillverkaren Tesla. Där bedöms värdet av varumärket att ha rusat med 158 procent till cirka 265 miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

De fem största varumärken i världen är nu Apple, Amazon, Google, Microsoft och Samsung i inbördes ordning.

Bolagsvarumärken som tappat mycket hittas främst inom branscher som har blivit starkt påverkade av coronapandemin.

Bland dessa finns Boeing, American Airlines, Hilton, Airbnb, Delta Airlines med flera.

Läs mer: Efter bluffen – Apple ska betala 100 Mkr [Dagens PS] >>