Dagens PS

De bräcker Amazon i varumärkeskampen

Amazon bräckta i varumärkeskampen
Amazon, med Jeff Bezos i toppen, tappar för första gången utmärkelsen som världens mest värdefulla varumärke. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 27 jan. 2021

För första gången på fem år tappar Amazon titeln som världens mest värdefulla varumärke.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är teknikjätten Apple som tar över kronan i från Amazon och nu kan stoltsera med världens mest värdefulla varumärke.

Under fjolåret växte värdet av Apples varumärke med 87 procent. Det framgår av en global varumärkesrapport som Marketwatch tagit del av.

Innovativa bolag vinnare

I fallet Apple kan värdeökningen förklaras med bolagets strategi av ökad diversifiering.

Under fjolåret har bolaget expanderat till fler digitala och prenumerationsbaserade tjänster samt gjort ett initialt intåg i elbilsmarknaden.

Snabbast växande under året var elbillstillverkaren Tesla. Där bedöms värdet av varumärket att ha rusat med 158 procent till cirka 265 miljarder kronor.

De fem största varumärken i världen är nu Apple, Amazon, Google, Microsoft och Samsung i inbördes ordning.

Bolagsvarumärken som tappat mycket hittas främst inom branscher som har blivit starkt påverkade av coronapandemin.

ANNONS

Bland dessa finns Boeing, American Airlines, Hilton, Airbnb, Delta Airlines med flera.

Läs mer: Efter bluffen – Apple ska betala 100 Mkr >>

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS