Enligt Dagens Nyheter görs nu försök att konvertera laddhybrider till etanoldrift. Det skulle göra fordonen renare men även betydligt dyrare.

ANNONS

Både laddhybrider och elbilar gasar i Sverige. Antalet nyregistrerade, laddbara bilar uppgår i dag till 77 000 fordon, skriver DN och konstaterar att det är en ökning med 116 procent jämfört med 2019.

När det gäller laddhybrider är dessa bilar bara miljövänliga så länge de går på el, men när den tar slut är avgasutsläppen lika stora som hos vanliga bensinbilar.

Ingen lätt sak

Det här kan gå att förhindra med en konvertering till etanoldrift, vilket uppges inte vara helt enkelt.

”För att kunna göra det krävs dock att motorerna konverteras, vilket är tekniskt möjligt men regelmässigt svårt. Bilen får en kopplingsdosa som går förbi bilens styrsystem och känner av vilket bränsle som kommer från tanken, samt yttertemperaturen. Det senare är viktigt för att motorn ska starta lätt”, framgår det i DN.

Efter detta måste bilen genomgå en registreringsbesiktning och det finns just nu inga riktlinjer för det. Dock kan en lösning vara på gång.

ANNONS
ANNONS

Läs mer om det i artikeln, där det framgår att etanolkonverterade laddhybrider blir runt 10 000 kronor dyrare, samtidigt som nybilsgarantin upphör att gälla så fort bilen etanolkonverteras.

Läs även: Riksdagsmajoritet: Riv upp miljöbilsförslag! [DagensPS.se] »