Efterfrågan på hållbarhet har förstärkts under pandemin. Företag investerar och utvecklar nya hållbarhetsstrategier. Nu går arbetet fortare än någonsin.

ANNONS

I början av pandemin avstannade hållbarhetsarbetet hos många svenska bolag. Men på sistone har företagen ett nytt fokus och många utvecklar nya hållbarhetsstrategier, skriver Di.

Clas Ohlson satte målet att bli klimatneutrala och cirkulära i hela värdekedjan år 2045, redan innan viruset bröt ut.

”Sen i mars, när covid kom till Sverige, blev det ett totalt fokus på liv och hälsa. Många områden har fått stå tillbaka under den här tiden. Men något som är superkul är att vi hela vägen har prioriterat hållbarhet”, säger Tina Englyst, chefsjurist och hållbarhetschef på Clas Ohlson.

Företaget har investerat i hållbarhetsarbetet och tagit in extern expertis. Något som är viktigt när företagen ska ta sig ur krisen.

”Jag tror att alla ser att om man långsiktigt ska kunna leverera på tillväxt över tid, då måste vi leverera på det här området också. Det är dessutom en fråga som ger medarbetarna energi – och det behövs just nu”.

Filip Elland, hållbarhetschef på fastighetsbolaget Castellum, säger till Di att utvecklingen inom hållbarhetsfrågorna går fortare än tidigare.

”Initialt under pandemin trodde vi kanske att vi skulle få dra i handbromsen, men det blev tvärtom. Kravbilden från våra kunder fortsätter att öka och efterfrågan på hållbarhet förstärks,” säger han.

Ett konkret exempel är den 30.000 kvadratmeter stora solcellsanläggningen på Hisingen Logistikpark som man trodde att man skulle få pausa, men som nyligen färdigställdes.

ANNONS
ANNONS

Följer trenden

Även SKF följer trenden av länder och företag som vill minska sina utsläpp, och meddelade i juni att man siktar på koldioxidneutral tillverkning till 2030.

”Vi har pratat hållbarhet länge och kämpat för att få ut det här. Nu kommer kunderna specifikt och frågar om det ‘gröna’ i våra produkter”, säger SKF:s hållbarhetschef Johan Lannering.

Läs mer: Trots Covid: han satsar en miljard på hållbarhet