Tyskland är den största marknaden för H&M. Samtidigt drar landet ner klädkedjan genom sina restriktioner.

ANNONS

Tyskland står för omkring 15 procent av H&M:s omsättning.

Men restriktionerna har satt käppar i klädhjulet på sistone. Över stora delar av landet har kunderna varit tvungna att uppvisa ett negativt covidtest för att kunna besöka butikerna.

H&M publicerar de globala försäljningssiffrorna för andra kvartalet på tisdagen.

Rejäl minskning

Försäljningen för kvartalet mars-maj spås ha ökat med 75 procent till 49,2 miljarder kronor. Det är i så fall en minskning med 16 procent från 2019 års omsättningsnivå.

Även Zara-ägaren Inditex rapporterade en kraftig ökning i försäljning under det första kvartalet februari-april, och under maj och första veckan i juni ökade Inditex sin försäljning jämfört med 2019 med fem procent.

ANNONS
ANNONS

”Jag tror att trenden är densamma för H&M, men att man släpar efter litegrann jämfört med Inditex, kanske några veckor”, säger Daniel Schmidt, analytiker på Danske Bank, till Di. 

Tyskland stor marknad

Förklaringen är ett H&M vänder sig så pass mycket mot Tyskland som drabbats hårt av restriktionerna, men kan samtidigt få ett uppsving inom kort när restriktionerna nu lättas även i Tyskland.

”Om nu Inditex hade tillväxt jämfört med 2019 i maj och första veckan i juni, vilket är ganska imponerande eftersom man samtidigt uppgav att tio procent av de normala öppna butikstimmarna försvann på grund av pandemirestriktioner, så kommer H&M att vara inne i samma trend några veckor senare, kanske från början av juni”, fortsätter Daniel Schmidt.

I USA har klädhandeln gått bra under våren, vilket även bådar gott för H&M enligt Stefan Olsson på Ålandsbanken.

”Vi räknar med att även H&M haft medvind från en stark efterfrågan i USA i kvartalet”, säger han.

Läs mer: H&M:s ”hemliga klubb” blir nu officiell

ANNONS
ANNONS