Nu har rekryteringen av toppchefer tagit fart ordentligt. Det leder även till stora inkomstökningar bland aktörerna.

ANNONS

Rekrytering stannade upp när pandemin först slog till men har sedan kommit igen starkt.

Bolagen letar nya toppchefer och tar hänsyn till etnicitet och könsbalans i ledningsgrupper och styrelser, samtidigt som digitaliseringen är en av de stora omställningarna.

”Stora förändringar tarvar ny kompetens”, säger Svein Ruud, chef för rekryteringsfirman Amrop till Di och tillägger:

”Det kokar i vår bransch”.

Rekryterare positiva

Det bilden delas även av andra svenska rekryterare.

ANNONS
ANNONS

”Jag har aldrig sett någonting liknande”, säger Peter Westford som leder rekryteraren Navigio – som har sett intäkterna i Sverige öka med 40 procent och siktar på en omsättning på 160 miljoner kronor.

Marknaden för rekrytering av toppchefer som går under namnet Executive Search är stekhet – och kan leda till rekordarvoden på en tredjedel av det årliga ersättningspaket för personen som anlitas.

Ojämnt inom branscherna

Samtidigt är det fortfarande ojämnt inom olika branscher. Sektorer som jobbar mot hårt drabbade branscher inom turism och affärsresande har det fortfarande tufft.

”Jag tror att det har varit lite olika. Kom ihåg att det här är en bransch där alla alltid säger att det gått bra”, säger Michaëla Berglund vd för rekryteraren Michaël Berglund.

Hennes utbildningsdel har drabbats hårt under pandemin och har det fortfarande kämpigt, medan rekryteringsdelen – och särkilt den som riktar in sig mot tekniksektorn – går starkt framåt.

”En avvaktande miljö är alltid dålig för vår bransch. Det som hände sedan var dock en kraftig ketchupeffekt. Nu är det kul”, säger hon.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt tror Michaëla Berglund att de goda tiderna håller i sig framöver.

”Många svenska bolag går ju bättre än vad man hade kunnat tro när pandemin slog till. Det blev inte så illa och jag känner mig väldigt optimistisk inför framtiden.”

Läs mer: Förändringar inom Telia – chefer lämnar telekombolaget