”Att kräva någons avgång när vi år efter år växer globalt är inte seriöst”, dundrar miljardären.

SvD Näringsliv har intervjuat det just nu svårt stukade klädbolagets styrelseordförande, Stefan Persson, som också är huvudägare i H&M.

Han slår tillbaka mot dem som tycker att han borde avsätta Karl-Johan Persson, hans son, som vd som en effekt av bland annat klädjättens dåliga försäljningssiffror, som fått aktiekursen att rasa ned i källaren.

Kritiken haglar om att bolaget inte förstår onlinehandel och kraven är många om att H&M borde anställa en it-strateg. Men åt det fnyser bara Stefan Persson:

”Det är ganska dråpligt att höra förståsigpåare säga att H&M borde skaffa sig en it-strateg. Det är som att säga att SKF borde tänka på att kulorna ska vara runda”, säger miljardären till SvD.

Och fortsätter:

”Online är vårt glädjeämne, inte ett sorgebarn. Här ligger vi i framkant, före de flesta i vår bransch. Däremot kompenserar ännu inte online och de nya varumärkenas goda utveckling för tappet i fysiska H&M-butiker”.

ANNONS
ANNONS

Han tillägger att sonen Karl-Johan dessutom har ”stor digital kompetens”.

På frågan varför han försvarar sonen, och att Karl-Johan Persson själv inte syns i medierna, svarar Stefan Persson att det knappast är hans sak att försvara sig med argument om han ska sitta kvar på sin vd-stol eller inte.

Han säger också att sonen är respekterad bland större aktieägare och har stöd från styrelsen och internt.

Mediebevakningen ogillar Stefan Persson starkt, han pratar om ”krigsrubrikerna”. Han medger visserligen att H&M kunde varit ”mer transparenta”, att man kanske kört på i samma hjulspår för länge. Dessutom tillstår han att bolaget måste bli bättre på att kommunicera med aktiemarknaden och värna de mindre aktieägarna mer.

Men när det gäller hans son, Karl-Johan Persson, så tvekar alltså inte Stefan Persson en sekund:

”Vi har den rätta vd:n”, slår han fast i SvD-intervjun.