Isabella ”Blondinbella” Löwengrip har fällts fyra gånger – bara i år, visar Di:s genomgång.

ANNONS

”När influencers gör reklamsamarbeten med företag i sina sociala medier kan det vara svårt för deras följare att urskilja vad som är reklam, speciellt om influencern inte förklarar vad de har fått betalt för.”

Så skriver Di Digital som granskat ärenden hos Reklamombudsmannen och dess opinionsnämnd, RO och RON, från i år. Technyhetssajten kan konstatera att antalet fällande beslut under 2017 har mer än fördubblats från 9 stycken 2016 till 22 i år.

Högst upp på listan är serieentreprenören Isabella Löwengrip som bland annat fått smäll på fingrarna för ett inlägg på Snapchat där hon marknadsförde det egna skönhetsbolaget LCC:s produkter utan tillräcklig information om att det handlar om reklam.

Andra kända namn bland de som fällts i år är systarna Hannah Widell och Amanda Schulman som fällts två gånger, medieprofilen Calle Schulman, bloggerskan Paulina ”Paow” Danielsson och Elin Lewenhaupt.

ANNONS
ANNONS

Fällande beslut i RO och RON innebär inte något straff utan ska fungera som en fingervisning för branschen.