Stolpe ut för affärsmannen Zlatan Ibrahimovics mångmiljonsatsning.

När Zlatan Ibrahimovic själv gäckade presskåren inför sitt stora affärsavslöjande för snart två år sedan kallade han det för ”bomb”, som Dagens PS rapporterade då.

Men i motsatts till de stora orden har den explosionsartade utvecklingen uteblivit. Det kan tidningen Market avslöja på fredagen efter att ha granskat bolaget A-Z:s årsredovisning – det gemensamma varumärket som ”Ibra” startade tillsammans med de norska Dressman-bröderna Varner.

ANNONS
ANNONS

Toralf Riskild, ekonomidirektör på Dressmann, erkänner att resultatet är en besvikelse. Dagens Industri, som citerar Market-artikeln, kallar det för en ”kalsongkris” och syftar på att klädmärkets försäljning av underkläder och träningskläder inte tagit den fart man hade hoppats på. Omsättningen landade på 18,5 miljoner kronor 2016 medan rörelseresultatet lyser röda -92,9 miljoner kronor.

”Vi var medvetna om att vi inte skulle tjäna pengar redan första året, men förlusterna är större än väntat, säger Toralf Riskild.

För att få fart på försäljningen genomför Dressman nu förändringar i strategin. Zlatan Ibrahimovics A-Z-plagg ska med start den 9 december börja säljas i Varner-gruppens fysiska butiker, till skillnad från tidigare då kläderna endast sålts via e-handel, skriver Market. Bolaget har även bytt ut tidigare vd:n Knut Erik Kolberg som ersatts av marknadschefen Jens Bonesmo som är tillförordnad vd och lagom till jul kommer en ny underklädeskollektion.