Nu ska det bli lättare att både starta och driva butiker. Genom att låta butikerna, leverantörerna och hyresvärdarna dela på såväl kostnader som intäkter – och därmed öka möjligheterna för lönsamhet.

I takt med att e-handeln växer kämpar butiker världen över för sin överlevnad, inte minst i stadskärnorna. Med hjälp av en omvänd affärsmodell, vill företaget Impulso göra det lättare att både starta och driva butiker.

”För att starta och driva en butik krävs att man bygger upp ett varulager, men detta blir alltför ofta en tung ekonomisk ryggsäck. Med vårt koncept kan man både starta och driva en butik med minimalt lager, eftersom leverantörerna äger produkterna tills de blivit sålda. I samma stund som en vara säljs, får butiken, leverantören och hyresvärden automatiskt sin del av kakan. Butikens risktagande minskar avsevärt,” säger Impulsos vd Viktoria Lindkvist i ett pressmeddelande.

Det är med hjälp av företagets Splitgrids teknologi som den automatiska fördelningen av intäkterna sker. Utöver denna erbjuder Impulso ett startpaket som gör det lättare att dra igång en ny butik.

”Med vår hjälp kan man starta en färdig butik för 50 000 kronor, varav hälften är det egna aktiekapitalet. Det är en bråkdel av vad det kostar i vanliga fall,” säger Viktoria Lindkvist.

ANNONS
ANNONS

Impulsos koncept består av en butik full av varor, som leverantörerna äger tills de sålts, ett kassasystem som är integrerat med Splitgrid, och bokföring via ytterligare ett företag – det webbaserade bokföringsbolaget Fortnox.

Ska startas på flera platser

Impulso har dragit igång en egen inredningsbutik i Örebro och nästa steg är att sjösätta konceptet på flera platser i landet.
”Vi har redan fått många förfrågningar, inte minst från näringslivschefer och näringslivsutvecklare i olika städer som vill ha vår hjälp att stötta cityhandeln i deras stadskärnor”.

Läs mer: E-handelsguruns tre tips för att överleva Amazon