Nordiska McDonald’s ska öppna omkring 150 nya restauranger till 2025. Det är målet för Mats Hörnell – ny toppchef för McDonald’s i Norden.

Mats Hörnell tog över vd-rollen 1 maj för Food Folk Nordic – licenstagare för att driva McDonald’s i Norden.

Mats Hörnell är van vid chefsroller.

Han kommer direkt från kafékedjan Wayne’s Coffee där han var vd i åtta år och har tidigare haft olika chefsbefattningar i McDonald’s under elva år.

Höga mål

Han har redan satt höga mål med med den nya tjänsten. Det innebär en fördubbling av försäljningen i regionen och nya restauranger, i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

”Vi ska fördubbla den så kallade systemekonomin på fem år mellan 2020 och 2025, bland annat ska omsättningen öka från 5,3 till 10,6 miljarder kronor i Sverige”, säger han till Di. 

Det innebär att omkring 150 nya restauranger ska öppnas i Norden till 2025 och i Sverige rör det sig om 40 restauranger under perioden.

ANNONS
ANNONS

Det går samtidigt emot den senaste trenden av stängda McDonald’s, främst i citykärnor, som vid Stockholms Norrmalmstorg.

Fokus utanför städerna

Fokus kommer därför ligga på utanför städerna, och på drivethru-försäljningen som sett en stadig uppgång under pandemin.

”Vi ser kontinuerligt över vilka lägen som är lönsamma, och tyvärr har inte fastighetsägarna följt med i den utveckling som har varit på senare tid och sänkt hyror”, klargör Mats Hörnell.

Idag finns det 433 McDonald’s restauranger i Norden med 200 Sverige, och det gula M:et kommer bli en vanligare syn framöver, där det senaste tillskottet öppnar i Gävle på tisdagen.

Satsningarna innebär även ökade hemleveranser och på ett nytt tillagningssystem där maten görs på beställning – vilket har lett till att kedjan har tagit marknadsandelar på snabbmatsmarknaden och enligt Mats Hörnell ligger steget före konkurrenterna.

Läs mer: Waynes ökar expansionstakten

 

ANNONS
ANNONS