Löfbergs storsatsar och lägger 200 miljoner kronor på ett nytt rosteri i Karlstad. Det är familjeföretagets största investering någonsin. 

ANNONS

Med det nya rosteriet vill Löfbergs möta den ökande efterfrågan på hela bönor, enligt Kathrine Löfberg, styrelseordförande och delägare i bolaget.

”Den är ju också ett bevis på att vi vill fortsätta att växa och utvecklas. Vi vill finnas här även i framtiden som en pålitlig partner för våra kunder”, säger Kathrine Löfberg till Di.

Invigningen den 1 juli är exakt 115 år sedan hennes farfars far grundade Löfbergs.

Ökad efterfrågan

Allt eftersom vi villl ha kaffemaskiner i våra hem, på konor och på offentliga platser så ökar efterfrågan på hela bönor. Trenden syns både inom landet och utomlands, och i Sverige har försäljningen av hela bönor i dagligvaruhandeln ökat med drygt 20 procent under det senaste året.

Kathrine Löfberg säger vidare att det nya rosteriet innebär att företaget växlar upp inför sin satsning på utlandet.

”Hälften av alla koppar kaffe som vi säljer idag säljs utomlands. Växer vi utanför Sverige så gör vi fler satsningar här, och det gynnar ju även Sverige, Värmland, det lokala näringslivet här och den lokala utvecklingen.”

ANNONS
ANNONS

Grön trend

Hållbarhet är samtidigt en viktig del när Löfbergs blickar framåt.

Företaget har sedan tidigare en fabrik i centrala Karlstad som satsar på det malda kaffet, och i båda fabrikerna används grön propan och förpackningarna görs av biobaserat material.

Det nys rosteriet stämplas dessutom som miljöbyggnad silver, vilket är en certifiering som tar hänsyn till saker som materialval, energieffektivitet och arbetsmiljön.

”Hållbarhet är ju inget vi har bara som ett sidoprojekt. Det är en del i hur vi gör affärer och hur vi agerar. Det är med i allt vi gör på ett naturligt sätt”, säger Kathrine Löfberg och klargör:

Långsiktighet är jätteviktigt för oss och där är naturligtvis hållbarheten en självklar grund.”

Läs mer: Nu kan du brygga öl i kaffebryggaren

ANNONS
ANNONS