Dagens PS

Leveransproblem och komponentbrist drabbar mindre bolag hårt

Volkswagen
Komponentbrist har drabbat världens biltillverkare hårt under pandemin. Det leder även till problem längre ner i tillverkningsleden. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 02 aug. 2021Publicerad: 02 aug. 2021

Det är inte bara verkstadsjättarna som drabbas hårt av leveransproblem och komponentbrist. Många mindre svenska teknikbolag påverkas negativt av fördröjningarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Långa leveranstider och höjda kostnader drabbar mindre och medelstora teknikföretag. Ett sådant är Rimaster, som designar och tillverkar elsystem till specialfordon.

”Vi slåss om samma komponenter och sedan förra året har vi kämpat för att hitta de delar som behövs för att bygga våra elsystem”, säger Rimasters vd Tomas Stålnert till Di.

Priserna skenar

Jakten på komponenter leder även till att priserna höjs kraftigt på de öppna marknaderna – där en komponent kan kosta tio gånger så mycket – eftersom de säljs till den som betalar mest.

Dessutom är det svårt för bolagen att ge sina kunder besked om leveranser eftersom hela kedjan måste flyta på, vilken den ofta inte gör.

”Tidigare är det vi som styrt planeringen, men nu är vi beroende av leverantörs- och transportkedjan”, säger Mikael Joki, vd för Eskilstuna elektronikpartners.

Han är orolig inför hösten.

“Min bedömning är att vi tidigast kommer se en materialförsörjning som balanserar upp efterfrågan under det andra kvartalet 2022. Fram till dess kommer det vara otrolig konkurrens”, säger han.

ANNONS

Samtidigt kan materialpriserna fortsätta uppåt eftersom de stora komponentleverantörernas lager ser ut att tömmas under hösten.

Mindre bolag mer utsatta

Samtidigt som bolagsjättarna säkrar upp sina leveranser med kontrakt som spänner över lång tid så har mindre bolag ofta inte samma möjligheter när det gäller komponentbrist.

”Det gör att vi som mindre bolag riskerar att hamna längre bak i kön”, klargör Per- Anders Emilson, styrelseordförande i komponentdistributörsbolaget P-A Emilson.

Allt fler bolag börjar nu fundera på hur de kan ha en värdekedja och tillverkning av komponenter som ligger närmare bolagen själva.

”Utan elektronik – ingen teknik. Utan teknik – inget hållbart och högteknologiskt samhälle”, avslutar Mikael Joki.

Läs mer: Chipjätten: Bristen på mikrochip snart över

 

ANNONS

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS