Trenden för lågpriskedjor fortsätter starkt uppåt. Nu satsar bolagen på nya marknader.

ANNONS

Lågpriskedjorna har gynnats av att vi lägger allt mer tid och pengar på hemmet under pandemin.

Går starkt framåt

Lågpriskedjorna Jula, Rusta och Bil­tema visar samtliga starka siffror under 2020.

För Julas del innebär det en ökning med 21 procent till 5,5 miljarder kronor, där tillväxten fortsätter under 2021.

Enligt Julas kommunikations­chef Magnus Ljung håller trenden i sig.

”Förra året var ett rekordår för oss, men det går fortsatt väldigt bra och omsättnings­utvecklingen är fantastisk”, säger han till Di.

Med tillväxten vill bolaget även etablera sig på nya platser som Finland och utveckla en e-handel i Europa.

ANNONS
ANNONS

För Rusta beskriver vd:n Göran Westerberg uppgången ”som oförskämt och förvånansvärt bra för oss”.

Kedjans nettoomsättning har ökat till 8,5 miljarder kronor och både rörelseresultat och vinst har skjutit i höjden.

”Trots att vi möter enorma indextal från ’corona­året’ så har vi en tvåsiffrig ökning på det under 2021”, säger Göran Westerberg.

Priset är viktigt

Förutom att allt fler fixar hemmet så tror han att priset spelar stor roll i ökningen – ”det är fortfarande många branscher som inte går bra. Då blir prislappen viktig för folk och lågpriskedjorna får en skjuts.”

Rusta har över 170 varuhus i Sverige, Norge och Finland och kedjan blickar mot Tyskland för vidare tillväxt där bolaget redan har varuhus.

”Vi vill fortsätta vår expansion söderut och Tyskland är nyckeln i det arbetet”.

Förra året var även starkt för Biltema som hade en nettoomsättning på 6,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet uppgick till 405 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Framgångarna har emellertid inte kommit utan motgångar – och de många logistikproblemen medför att kedjorna ser över hur de kan flytta hela produktionsledet närmare.

”Tidigare har man valt Kina på ren automatik, nu tittar vi bredare än så”, klargör Göran Westerberg.

Läs mer: Hemester – trenden fortsätter att stanna hemma