Bristen på halvledare är ett fortsatt problem för AB Volvo. Nu ser det ut som att det blir produktionsstopp för bolaget igen.

”Det ska inte uteslutas att vi tvingas ta ytterligare stopp­ dagar på grund av brist på komponenter. Det har inte fat­tats några beslut om det, men så kan det bli”, säger presschefen Claes Eli­asson, till Di. 

Lastvagnstillverkaren AB Volvo har tidigare i år tvingats avbryta produktionen vid två olika tillfällen – båda gångerna under flera veckor och nu kan det alltså bli aktuellt igen för tredje gången – vid fabriken i belgiska Gent.

Fortsatt brist

Framförallt är det den fortsatta bristen på halvledare som som slänger grus i Volvos maskineri.

”Den globala flaskhalsen på halvledare är inte i balans. Vi upplever flaskhalsar inom vissa områ­den, som det blir efter en extrem lågkonjunktur där all­ ting stod still på grund av pan­demin, till det läge vi har nu med en extrem högkonjunk­tur”, fortsätter Claes Eliasson och tillägger:

”Vi arbetar intensivt tillsammans med leverantörerna på olika fronter, exempelvis gällande vissa plaster och fraktkapacitet. Så är det nästan alltid, det är en utmaning i att få ihop det – men just nu ser vi fler flaskhalsar än när världen är i balans. Både makroekonomi, geopolitik och kvardröjande pandemieffekter påverkar utvecklingen framåt”,

Ett ytterligare problem är de förlängda tullarna.

”Plasten har stuckit i väg i pris, frakt har stuckit i väg. Det är slagigt”, säger Fredrik Sidahl vd för underleverantörernas branschförening Fordons­komponentgruppen.

Obehindrad frihandel

Enligt honom fungerar Sverige bäst med obehindrad frihandel.

ANNONS
ANNONS

”Sverige är ett litet land, vi är väldigt beroende av en världsmarknad som fungerar, som inte är slagig med tullar hit och dit.”

Läs mer: Chiptillverkare: Halvledarkrisen fortsätter minst ett år till