Träningsprofilen Hanna Öberg har nästan två miljoner Instagram-följare. Bolaget bakom henne gjorde en vinst med fem miljoner förra året. Nu ska hon utmana träningsjättarna med en ny app.

Hanna Öberg lägger upp dagliga träningsövningar på sitt Instagram-konto. Bolaget bakom henne, Oberg fitness, omsatte 10,6 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på 5 miljoner kronor, skriver Breakit.

De intjänade pengarna är från sponsor-samarbeten och försäljning av olika träningsprogram. 

 

Oberg fitness startades av Hanna Öberg tillsammans med bolagets vd: Alexander Nordström.

“Det började från ingenting när Hanna hade ett annat heltidsjobb och jag studerade. Under åren har det vuxit”, säger han.

Den stora satsningen kommer med träningsappen OWNU som bygger på en prenumerationstjänst, som har tagit ett år att ta fram. Enligt Alexander Nordström är appen den största satsningen i bolaget.

”För oss är det en väldigt stor milstolpe. Appen kommer vara avgörande för oss,” säger han.

ANNONS
ANNONS

Utmanar jättarna

Bolaget ska “utmana de stora jättarna på området”. Alexander Nordström vill dock inte säga mer om vilka företag det rör sig om. Men han avslöjar att de ofta har tjänster som är väldigt generiska.

Många av Hanna Öbergs följare är unga tjejer, och Oberg fitness tror sig ha bättre koll på just den målgruppen.

Hanna Öberg säger att hon har ”en bra förståelse för vad målgruppen efterfrågar när det kommer till en sådan här typ av tjänst, vilket gjort att vi har kunnat arbeta väldigt kundcentrerat när vi tagit fram OWNU”.

“Genom min yrkesroll har jag fått en nära och genuin relation till mina följare som de flesta också har ett stort intresse kring träning och hälsa”.

Läs mer: Instagram – ny plattform för börsskojare [DagensPS.se] »