Pandemin har gjort att vi vill ha matkassen levererad till dörren. För svenska matbudsbolaget Gordon Delivery innebär det 1 000 procents tillväxt. ”Vi ska ut i Europa”, säger Ali Ghoce, vd för Gordon Delivery.

ANNONS

Det rullar på bra för Gordon Delivery som satsar på  kyl- och frysleveranser av mat.

Enligt Ali Ghoce kan bolaget omsätta 400 miljoner kronor för helåret, vilket då är en tillväxt på 950 procent över tre år.

Ingen konkurrens

Hans ”sista milen” leveranser för matvaror ”har egentligen inga konkurrenter”.

”Det är klart att det finns några få åkerier med ett par kylbilar, men annars är det bara butikernas egna bilar och våra du ser på gatorna”, säger han till Di.

Svår kedja

Trots pandemin står matförsäljningen på nätet i Sverige enbart för fem procent, enligt Svensk Handel. Ali Ghoce beskriver det som en svår kedja att bemästra.

”Du ska ha en obruten kylkedja från tillverkningsanläggningen till kunden. Det är inte som att skicka ett par skor.”

För att kunna expandera ytterligare till länder i Europa kommer Gordon Delivery under året antagligen ”att ta in en 100 miljoners-runda”, säger Ali Ghoce.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Kaxig vd: ”Ica växer snabbast inom näthandel”