Svenska familjeföretag uppvisade stark motståndskraft i pandemin, visar en ny rapport från konsultjätten Ernst & Young.

ANNONS

Rådgivnings- och revisionsföretaget Ernst & Young, EY, redovisar årligen en rapport om det globala familjeföretagandet och i Norden ökade familjeföretagens gemensamma intäkter med 50 miljarder dollar, motsvarande 439 miljarder kronor, under pandemiåret 2020 jämfört med 2019.

Totalt uppgick de nordiska familjeföretagens intäkter till 179 miljarder dollar, det vill säga drygt 1 570 miljarder kronor.

Sett till genomsnittet backade emellertid familjeföretagens intäkter i Norden under fjolåret med 10 procent.

De svenska familjeföretagen på EY Family Business Index klarade dock pandemin med bravur.

”Väldigt imponerande”

”Det är väldigt imponerande, och de minskade intäkterna går ju ganska enkelt att härleda. Kloka prioriteringar kring arbetskraft parallellt med en snabbfotad anpassning har inte bara mildrat negativ påverkan, det har därtill gett en stabil grund inför fortsatta digitala och hållbara landvinningar. Alltså, när samhället fortsätter att utvecklas i rask takt har de svenska företagen goda förutsättningar att fortsätta på inslagen väg, ytterligare diversifiera sina styrelser, ta nästa generation i ledarroller och sätta nya standarder när det gäller att engagera sig i ESG-frågor”, säger Helena Robertsson, partner och ansvarig för EY Global Family Enterprise, i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

De svenska familjeföretagen på listan är H&M, Axel Johnson, Investor, Ratos, Stena och Bonnier.

Läs även: Stor aktieutdelning från H&M i tredje kvartalet [Dagens PS]