Enligt ny rapport är Sveriges varumärke fortsatt starkt utomlands – trots höga och stigande covid-19-dödssiffror.

Aftonbladet berättar att bilden av Sverige utomlands är att vi är hårt arbetade folk, ärliga, skärpta, toleranta och sätter klimatagendan högt.

Tidningen hänvisar till rapporten Nations Brands Index 2020 och där står Sverige alltjämt högt när det gäller innovation och högteknologisk utveckling.

Tyskland ger Sverige bäst betyg följt av Frankrike, Kina och Ryssland medan indier, britter och sydkoreaner uppges ranka Sverige lägst.

Här får vi högst betyg

Särskilt plus i kanten får Sverige för klimatskyddet, jämlikhet, fredsarbete och insatser mot fattigdom i världen.

ANNONS
ANNONS

Mindre bra anses vi vara på exempelvis kulturarv och, hör och häpna, idrottsprestationer.

I år har en ny kategori lagts till som gäller coronapandemin. Där anses Tyskland vara det land som hanterat viruskrisen bäst medan Sverige hamnar på 15:e plats i just den ligan.

”40 procent av de tillfrågade har en positiv syn på Sveriges hantering av pandemin medan 43 procent är neutrala och 17 procent negativa”, skriver Aftonbladet.

Dagens Nyheter rapporterade i somras, apropå Sveriges coronastrategi, att världens syn på Sverige skiftat från beundran till klavertramp. Dagens PS berättade om detta under rubriken: ”Bullerby-idyllen har fått sunkstämpel”.

Läs även: Vd:ar splittrade om hur Sverigebilden påverkar [DagensPS.se] »