Utmaningarna är stora för de svenska handelshusen mitt under pandemin med bland annat containerkaos. Samtidigt blir returmaterialet allt mer komplicerat.

Tre stora svenska handelshus har sina baser i Göteborg. Störst är Cellmark som årligen omsätter cirka 27 miljarder kronor med en verksamhet på omkring 100 marknader.

Ökad efterfråga på papper

Cellmarks vd Christer Simrén säger till Di att priserna på massa- och containermarknaden har ökat rejält.

”Men vi har lyckats att både hitta frakter och att i samförstånd med leverantörer och kunder hantera ökningarna. Bolagen vill ha ut sina varor och vi är smörjmedel i systemet som ser till att det fungerar och måste hålla världshandeln i gång”, säger han.

Ett annat bolag, Handelshuset Ekman & Co, gynnas av de ökade priserna på massa och papper, när världen genom pandemin beställer fler varor på nätet som transporteras i kartonger.

Drabbas negativt

Istället drabbas bolaget negativt av returmaterialet, eftersom mycket av det returmaterial som bolaget tar hand om och skeppar till Asien genereras i industrier och affärer som stängde ned i fjol.

Containerkrisen har skapat en obalans i systemet och enligt Jan Svensson, vd på Handelshuset Ekman & Co, är det svårt att förutsäga hur länge det består.

ANNONS
ANNONS

”Det finns mycket olika prognoser, men framåt sommaren bör logistiken ha rättat till sig”, säger han.

Ett tredje handelshus, Handelshuset Elof Hansson arbetar hårt med fraktproblemen – med att få plats med sina gods på fartygen. Vad som tidigare var främst ett problem som gällde Asien, märks nu även till Latinamerika och Afrika.

Stora kostnadsuppgångar

Vd:n Mikael Forslund beskriver den nuvarande fraktmarknaden med kostnadsuppgångar på mellan 3 till 5 gånger, beroende på destination.

”Just nu är det fraktbolagens marknad. Vissa vill inte ens diskutera nya ordrar utan man får vänta och komma tillbaka senare.”

Läs mer: Rederiets larm om gods till Sverige: ”Läget är extremt”

 

ANNONS
ANNONS