Ikeas försäljning har redan återhämtat sig till samma nivåer som tidigare år. Samtidigt dras Ikea med fortsatta problem. Många av produkterna är slut och det tar tid att få in nya.

ANNONS

”Vi har ungefär 90 procent av vårt sortiment tillgängligt”, säger Mikael Redin, ansvarig för tillgänglighetsfrågor hos Ikea Sverige till sajten Market.

”Vi har gjort allt vi kan för att förbättra läget. Framför allt har det handlat om att arbeta nära våra leverantörer för att tillsammans hitta lösningar. Utöver det lägger vi extra kraft på att se till att de produkter vi vet att våra kunder vill ha ska finnas inne – som julsortimentet nu till jul.”

Jon Andersson Ring, koncernchef för Inter Ikea Group, säger till Dagens Nyheter att varubristen sannolikt håller i sig till nästa sommar.

”Transporterna och råvarorna blir bara  dyrare, men vi vill ändå pressa priserna till kunden”, säger Andersson Ring till Dagens Nyheter.

Problemen handlar framför allt att få tag i råvaror och produkter från Kina, som står för cirka en fjärdedel av Ikeas produkter globalt, skriver Dagens Industri.

”Vi jobbar dag och natt tvärs över värdekedjan med utmaningarna som finns i alla steg från råvarumaterial och leverantörer till transport till hamnar och prioritering i hamnar – men jobbar även med att köpa containrar och få yta på skepp”, berättar Jon Abrahamsson Ring för Dagens Industri.

ANNONS
ANNONS

En annan strategi är att fokusera på de viktigaste produkterna för att säkra att de finns i varuhusen, men tillfälligt slopa andra produkter i sortimentet.

Läs också:

Tomt på Ikea-hyllor i transportkrisen
Brist på komponenter – här är aktierna som drabbas