Den starka försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln fortsatte även under juli med en ökning på 6,1 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Kalendereffekten var +1,4 procent och justerat för det var tillväxten alltså 4,7 procent.

”Dagligvaruhandeln fortsätter att visa starka tillväxtsiffror, men samtidigt som stora delar av dagligvaruhandeln har gått bra har en del också påverkats negativt av att efterfrågan har varit mindre än vanligt på grund av coronapandemin. Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

ANNONS
ANNONS

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning var upp 3,7 procent medan försäljningstillväxten inom e-handel var hela 165,3 procent. Hemleverans ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med 309,3 procent.

”Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten”, säger Karin Brynell.