Butikshandlare i Sverige ser med ökad optimism inför hösten. ”Det är glädjande”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Vaccinationerna, hävda restriktioner och minskad smittspridning får butikshandlare i Sverige att se mer positivt på tillvaron.

Det visar handelsbarometern för juli från branschorganisationen Svensk Handel.

”Det är glädjande att vi fortsatt får positiva signaler från en butikshandel som under lång tid varit hårt drabbad av coronapandemins följder. Även om vi denna månad ser en viss minskning från föregående månads höga nivåer går det att konstatera att svenska butikshandlare tror på en stark försäljning under sensommar- och höstmånaderna”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Störst är framtidstron inom partihandeln, som ökar med 4,8 enheter till index 109,4.

Något svagare framtidstro bland e-handlare

Aktörerna inom branschen ser fram mot en stark höst när det kommer till försäljning och antal anställda.

Under pandemin exploderade e-handeln, men i takt med att fler vaccinerar sig och smittspridningen minskar har många återvänt till de fysiska butikerna.

Det gör att framtidstron sjunker något inom e-handeln, den minskar med 5,2 enheter från föregående månad men optimismen är ändå fortsatt hög bland e-handlarna med ett index på hela 108,9, framgår det.

ANNONS
ANNONS

E-handeln naturligt inslag

”Det är ingen överraskning att e-handelns fortsatt starka framtidstro mattas av något i takt med att vi återgår till en något mer normal vardag. Det finns ett uppdämt behov av att åter vistas i fysiska butiker och spendera pengar på sådant som kanske tidigare inte var möjligt i och med pandemin, exempelvis resor och restaurangbesök. Trots detta har pandemin medfört att e-handeln blivit en allt mer naturlig del av människors inköpsvanor, inte minst bland våra äldre”, säger Karin Johansson.

Läs även: Rejält ryck för svensk skohandel i juni [Dagens PS]

Läs mer: Axfood – onlineaffär växer mer än marknaden [Dagens PS]