Mediamarkt tar till nya grepp för att om möjligt slippa stå med helt tomma butiker i pandemin.

Lokala och regionala coronarestriktioner sätter stopp för julhandeln i traditionell mening.

Fysiska butiker försöker nu locka kunder, där det är möjligt, genom olika åtgärder, rapporterar TT i en artikel på SvD.

Den tyska elektronikjätten Mediamarkt erbjuder såväl kunder som personal munskydd i syfte att de ska känna sig tryggare.

I Lekia finns färre leksaker för barn att klämma och känna på.

Både Mediamarkt och Lekia tror att kunderna fortsätter komma till butikerna och har vidtagit en rad olika åtgärder för att minska trängseln och risken för ökad smittspridning.

På leksakskedjan Lekia befarar vd:n Baldvin Georgsson dock att leksakshandeln blir en av de hårdast drabbade branscherna i jul. Därför har Lekia förlängt årets julhandel och gav redan i oktober ut sin julkatalog.

ANNONS
ANNONS

”Hittills under det här året ser vi en stabil tillväxt på det stora hela, både i butikerna och i e-handeln. Men förra året fördubblade vi omsättningen i december. Det är höga siffror vi ska möta”, säger Lekias vd till TT.

Läs även: HUI spår nattsvart scenario för julhandeln [DagensPS.se] »