Dagens PS

Företagen ändrar strategi mot influencers

Det blir tuffare för influencers att motivera sig inför e-handlarna (Foto: Diggitymarkering/Unsplash)
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 17 apr. 2020Publicerad: 16 apr. 2020

E-handlarna ställer idag högre krav när man anlitar influencers. Antal följare räcker inte längre som kvalitetsmarkör.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förr kunde influencers helt enkelt hänvisa till antal följare, kommentarer eller gillamarkeringar, för att motivera varför just hen skulle få marknadsföra en produkt. Men e-handelsbolagen har märkt hur lätt det är att fuska med dessa siffror och ställer idag andra krav, skriver E-handel.

Nu är det istället vanligare att man får betalt per klick eller genomförd beställning av produkten.

“Engagement rates” är inte längre lika intressant då det inte säger speciellt mycket om hur bra eller dålig en influencer är på att generera försäljning. Även transparens kring hur en influencer presterar under kampanjen har blivit viktigare. Detta fokus på att jobba med influencers som är bra på att generera försäljning har ökat ytterligare under de senaste veckorna”, säger Gustav Gisseldahl, grundare och kommersiell chef på Apprl, som är en plattform för influencer- och affiliatemarknadsföring, till E-handel.

Influencers får också en mindre andel i fast betalning, samtidigt som den prestationsbaserade andelen ökar.

“Det som händer nu är att influencers blir mer benägna att dela risken med varumärken och återförsäljare på nätet. Det gynnar såklart även butikerna, framför allt i dessa tider, eftersom butikerna har möjlighet att generera försäljning riskfritt genom att enbart betala en ersättning per order”, menar Gustav Gisseldahl.

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS