En ny tjänst ska göra e-handeln mer hållbar genom att minska returtransporter med upp till 95 procent.

Returer, alltså att kunder skickar tillbaka varor som de köpt, är ett problem för e-handelsbranschen, både när det gäller ekonomi och hållbarhet. Det har lett till en debatt huruvida företag ska erbjuda fria returer eller ta betalt för dem.

En ny tjänst från den tekniska plattformen Turnr och leveransnätveket Premo ska försöka ta tag i hållbarhets-aspekten av returerna.

Vill korta transportsträckorna

Tanken är att e-handlarens vara vid retur ska gå en så kort sträcka som möjligt ut till en ny kund och inte skickas på långa transportresor i onödan, skriver e-handel.se.

Turnr grundades 2020 med ambitionen att göra e-handeln mer cirkulär. Premo som ägs av tidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet sköter distributionen av morgontidningar i Stockholm, men har också börjat arbeta med hemleveranser inom e-handeln.

De siktar tillsammans på att få ned utsläppen från returtransporter med 95 procent, skriver e-handel.se.

”Vi ser detta som ett fantastiskt samarbete. Premos befintliga distributionsnät för morgontidningarna med möjlighet att plocka upp och distribuera paket i samma vända spar tid, pengar och avlastar miljön. Detta löser en av utmaningarna som många last-mile-delivery-företag brottas med”, säger Daniel Mattebo, en av grundarna till Turnr, i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

”Ett logiskt steg”

”Det är med stolthet som Premos tidningsbud fortsätter göra nytta; både vad gäller bekvämligheten med hemleveranser men också att vår distribution är skonsam ur ett klimatperspektiv. Att vi nu även inkluderar en plattform som hanterar returer är ytterligare ett logiskt steg för våra cirkulära tjänster, säger Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef på Premo i pressmeddelandet.

Läs mer: E-handelsfebern ger nya rekordvolymer av paket