Det är prognosen i ny rapport. I snitt väntas varje svensk handla för 2 400 kronor på Black Friday och näthandeln dominerar stort.

Hela 42 procent av svenskarna planerar att shoppa online under årets Black friday, enligt managementkonsultfirman Simon-Kuchers årliga undersökning med 11 000 respondenter i 14 länder.

Endast 23 procent av svenskarna har för avsikt att göra sina inköp i fysiska butiker under shoppinghögtiden, som väntas bli en stor injektion för detaljhandeln.

Goda nyheter för detaljhandlare

”Det är goda nyheter för svensk detaljhandel och svensk ekonomi. Detaljhandeln motsvarar cirka nio procent av svensk BNP”, säger Andreas Jonason, Managing Partner för Simon-Kucher i Sverige, i en kommentar.

ANNONS
ANNONS

Även i år ser det ut som hemelektronik, mode och skönhetsbranscher lockar Black friday-konsumenter mest och där uttrycker över 70 procent av konsumenterna en förväntan på kampanjer och prisreduktioner, enligt Simon-Kuchers rapport, som också visar att e-handeln dominerar shoppingyran.

Enligt Andreas Jonason är det på nätet som slaget om konsumenterna står i år. Han pekar på pandemin och restriktionerna för att begränsa smittspridningen av covid-19.

”Vinnare blir de som ger den bästa digitala shoppingupplevelsen. Livestreaming, online-events och att nå igenom bruset med exempelvis naturliga influencersamarbeten, är några av verktygen vi förväntar oss”.

Läs även: Ny historisk tillväxt i Postnords e-barometer [DagensPS.se] »