Svenskarna handlade varor för 9,3 procent mer i matbutiker under juni 2020, jämfört med samma månad 2019. ”Utvecklingen beror säkerligen på att många semestrar på hemmaplan”, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell. 

Försäljningstillväxten jämfört med maj var 6,4 procent, skriver Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande.

”Den kraftiga försäljningsutvecklingen som vi noterat under våren fortsätter även in i sommaren och beror säkerligen på att många semestrar på hemmaplan och lagar mer mat i hemmen”, kommenterar Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Digitala handeln slog nytt rekord

Den kraftiga försäljningsutveckling inom e-handeln fortsatte även under juni och ökningen blev hela 135,3 procent, vilket med råge är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017.

ANNONS
ANNONS

Hemleverans ökade med 84,3 procent och upphämtning i butik med hela 233,1 procent. Under juni 2020 stod e-handeln för en tredjedel av dagligvaruhandelns totala tillväxt, att jämföra med en sjättedel under juni 2019.

”Sommaren genererar vanligtvis mindre trafik till e-handeln, jämfört med andra årstider. I år ser det mönstret ut att brytas eftersom fler spenderar mer tid i Sverige och på samma plats. Det är också helt nya kundgrupper, framför allt äldre, som ändrat sina vanor och börjat handla mat online”, konstaterar Karin Brynell.

Under andra kvartalet 2020 var försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln 8,1 procent. Fördelat på fysiska butiker och e-handelsförsäljning var försäljningstillväxten 5,3 respektive 113,5 procent under andra kvartalet 2020.