Möbeljätten Ikea är för tionde året i rad Sveriges starkaste varumärke – Volvo är det enda svenska toppvarumärket som faller i värde.
Volvos varumärke tappar – Ikea kvar på tronen


Mest läst i kategorin
Sverige tar i år en 14:e plats på värderingfirman Brand Finances Global Soft Power Index och tappar därmed fem placeringar.
Ikea behåller topplaceringen för tionde året i följd med ett varumärke som värderas till 150,5 miljarder kronor.
Snabbast växer medievarumärket Viaplay, upp 87 procent, medan Nordea och Swedbank har de mest värdefulla varumärkena i banksektorn.
Ikea behåller tronen på listan över Sveriges 50 mest värdefulla och starkaste varumärken.
Trots en rad utmaningar rankas Ikea återigen högst och det beror på en ökad online-försäljning och en framgångsrik implementering av leveranstjänsten “click and collect, enligt Brand Finance som även konstaterar att möbeljätten “förnyat sig inom produktdesign och lanserat olika nya produkter och varumärkespartnerskap”.
På 10-i-topplistan över Sveriges starkaste varumärken är det bara Volvo som sjunker rejält i värde medan övriga varumärken antingen ökar kraftigt eller behåller sitt värde, framgår det i pressmeddelandet.
Varje år sätter Brand Finance 5 000 av världens största varumärken på prov och publicerar cirka 100 rapporter som rankar varumärken inom alla sektorer och länder.
Läs även: Ikea och Spotify tar position på viktiga topplistan
Läs mer: Ikea säljer sina fabriker i Ryssland

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.