Dagens PS

Volvofabrik i Mariestad försenad – igen

Den planerade fabriken som ännu inte byggts. (Foto: Volvo)
Den planerade fabriken som ännu inte byggts. (Foto: Volvo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 sep. 2025Publicerad: 01 sep. 2025

Planerna för Volvos gigantiska batterifabrik i Mariestad går framåt, men bygget är omgivet av en rad utmaningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elförsörjning och en lägre efterfrågan än väntat är två av orsakerna till att tidsplanen skjuts upp.

Gigantiskt projekt med oviss tidsram

Planeringen för AB Volvos batterifabrik i Mariestad fortsätter, men när den faktiska produktionen kan börja är fortfarande oklart. Enligt Fredrik Iversson, kommunikationsansvarig på Volvo, är det svårt att sätta ett exakt datum och produktionen kan starta tidigast efter 2030, säger han till SR.

Han betonar att elektrifieringen av samhället och branschen måste fortsätta accelerera för att projektet ska vara meningsfullt. Flera faktorer, som efterfrågan på eldrivna lastbilar, nätkapacitet och EU-regelverk, spelar en stor roll för den fortsatta processen. På grund av de osäkra faktorerna väljer Volvo att skynda långsamt.

Projektet, som beskrivs som Volvos största satsning någonsin, ska skapa en anläggning på hela 540 000 kvadratmeter och förväntas ge 3 000 nya arbetstillfällen.

En detaljbild från ritningarna på den nya fabriken. (Foto: Volvo)
En detaljbild från ritningarna på den nya fabriken. (Foto: Volvo)
ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Elslukaren som behöver kraft

Den planerade batterifabriken i Mariestad är beräknad att dra enorma mängder el. När fabriken är i full drift beräknas den förbruka 2255 gigawattimmar per år, en mängd som motsvarar hushållsel för mer än 500 000 människor.

Elförsörjningen är en av de största utmaningarna för projektet. Elen är tänkt att förses från en nybyggd elstation i anslutning till fabriken via flera anslutningsledningar. Men Volvo har fått avslag från Energimarknadsinspektionen på att dra dessa högspänningsledningar.

ANNONS
Foto: Volvo
Foto: Volvo

Beslutet har överklagats till Mark- och miljödomstolen. Trots detta hävdar Volvo att beslutet inte påverkar byggprocessen nämnvärt.

En grön omställning som möter hinder

Volvos batterifabrik är inte det enda gröna industriprojektet i Sverige som stött på problem. Enligt Dagens Arbete haltar eller skjuts 20 av 30 gröna industriprojekt på framtiden, med de största problemen inom transportsektorn.

Huvudorsaken är att omställningen till elektriska fordon går långsammare än förväntat, vilket gör att efterfrågan inte är på den nivå som krävs för de stora satsningarna.

Peter Jonsson, näringslivschef i Mariestad, ser det inte som ett problem att projektet skjuts upp. Han menar att kommunen behöver mer tid för att förbereda den nödvändiga infrastrukturen. Med en förväntad befolkningsökning på 15 000 personer de närmaste åren, krävs det 7 000 nya bostäder samt nya skolor och förskolor.

Mariestad har också andra stora projekt på gång, såsom satsningar från Metsä Tissue och Kriminalvården. Att Volvos fabrik byggs några år senare ger kommunen andrum att hinna med alla andra projekt.

Volvo i blåsväder efter mystiska affären med Ryssland

En lastbil i en specifik nyans har de senaste månaderna blivit en oväntad del av en geopolitisk följetong. Det hela började när det ryska skidlandslaget

Den stora rekryteringsutmaningen

ANNONS

En annan viktig del av projektet är att fylla de 3 000 platserna med kompetent personal. Trots att Skövde och Lidköping ligger på pendlingsavstånd, är det en utmaning att hitta tillräckligt många utbildade arbetare.

Jörgen Gustafsson, kommunikationschef på Volvo, uttrycker oro över kompetensförsörjningen till Mariestads-tidningen. Han är glad över att Mariestad kommun har startat en ny utbildning i produktionsteknik för att möta framtidens behov.

Här är bilarna som ingen längre vill ha

Sista tiden har en tydlig trend vuxit fram på den europeiska bilmarknaden. Vissa modeller har tappat marknadsandelar, medan andra fortsätter att ta över.

Missa inte:

Regeringen: Näringsförbud ska stoppa kriminella ekonomin. News 55

Fonden Avanza Zero försvinner från PPM: “Vi vill inte ändra oss”. E55

M&A-vågen som kom av sig: “Viktig fallstudie”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS