Volvo Cars har nu tagit över hela batterifabriken i Torslanda efter Northvolts sorti ur det gemensamma bolaget.
Volvo tar över efter Northtvolt – framtiden fortfarande oklar


Mest läst i kategorin
Volvo Cars bekräftar att de nu äger hela den planerade batterifabriken i Torslanda efter att Northvolt lämnat projektet. Men det juridiska avslutet innebär inte att alla problem är lösta.
Missa inte: Dottern flyttade hem igen – föräldrar betalar över 47 000 kr. Dagens PS
Volvo ensam kvar i jätteprojektet
Volvo Cars tar nu fullt ägande av batteribolaget Novo Energy, vilket tidigare var ett gemensamt projekt med skuldtyngda Northvolt. Det rapporterar Carup, som skriver att Volvo därmed nu äger hela batterifabriken i Torslanda.
Affären har varit under uppsegling länge. Redan i januari rapporterade Dagens PS att Volvo och Northvolt tecknat ett aktieöverlåtelseavtal, en transaktion som då var villkorad av godkännanden från bland annat Inspektionen för strategiska produkter (ISP) och amerikansk domstol.
I april kunde Dagens PS även rapportera att övertagandet inte innebar någon köpeskilling, affären genomfördes utan att Volvo betalade något, som en del i en större uppgörelse kopplad till Northvolts ekonomiska situation.
“Det är den legala och juridiska processen som tagit tid. Men nu är det är klart”, säger Volvo Cars presschef Kristin Boldemann Wester.

Fabriken har länge beskrivits som en svensk gigasatsning. Men trots att Volvo nu formellt tagit över hela projektet, finns det stora frågetecken kring både finansiering och framtida produktion. Enligt Carup riskerar fabriken att bli ett tomt skal, en spökfabrik, om ingen ny partner hittas.
Läs också: Vuxna barn hemma – då bör du sätta ekonomiska gränser. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Varsel och miljardhål
Novo Energy har sedan tidigare sitt säte i Göteborg, men verksamheten befinner sig fortfarande i uppbyggnadsfas. Tidigare i år varslades 120 anställda om uppsägning. Enligt Volvo Cars ska övertagandet inte påverka företagets kassaflödesmål eller andra planerade investeringar.
Men för att fabriken i Torslanda faktiskt ska kunna producera batterier behövs tiotals miljarder kronor, pengar som ännu inte finns.
I januari betonade Volvo att inget återstående krav skulle finnas mellan bolagen efter affärens slutförande, och att ett nytt ramavtal tecknats för eventuella framtida samarbeten i Nordamerika.
Letar ny partner
Volvo Cars står nu ensamma kvar med projektet och siktar fortfarande på att fabriken ska bli verklighet.
“Vi har fortfarande som mål att ha batteritillverkning, men det behöver ske med en ny partner”, säger Boldemann Wester.
Läs även: 3 500 år gammal stad upptäckt – kan avslöja Amerikas urcivilisation. Dagens PS
Läs även: Vanliga prylar du slänger – kan innehålla äkta guld. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.