Dagens PS

Volvo tar över efter Northtvolt – framtiden fortfarande oklar

Officiell byggstart för batterifabriken i Torslanda, som då var ett samarbete mellan Volvo Cars och Northvolt.
Officiell byggstart för batterifabriken i Torslanda, som då var ett samarbete mellan Volvo Cars och Northvolt. (Foto: Björn Larsson Rosvall / TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 12 juli 2025Publicerad: 12 juli 2025

Volvo Cars har nu tagit över hela batterifabriken i Torslanda efter Northvolts sorti ur det gemensamma bolaget.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet

Gustavsberg: Den svenska ikonen som överlevt allt

02 dec. 2025
ANNONS

Volvo Cars bekräftar att de nu äger hela den planerade batterifabriken i Torslanda efter att Northvolt lämnat projektet. Men det juridiska avslutet innebär inte att alla problem är lösta.

Missa inte: Dottern flyttade hem igen – föräldrar betalar över 47 000 kr. Dagens PS

Volvo ensam kvar i jätteprojektet

Volvo Cars tar nu fullt ägande av batteribolaget Novo Energy, vilket tidigare var ett gemensamt projekt med skuldtyngda Northvolt. Det rapporterar Carup, som skriver att Volvo därmed nu äger hela batterifabriken i Torslanda.

Affären har varit under uppsegling länge. Redan i januari rapporterade Dagens PS att Volvo och Northvolt tecknat ett aktieöverlåtelseavtal, en transaktion som då var villkorad av godkännanden från bland annat Inspektionen för strategiska produkter (ISP) och amerikansk domstol.

I april kunde Dagens PS även rapportera att övertagandet inte innebar någon köpeskilling, affären genomfördes utan att Volvo betalade något, som en del i en större uppgörelse kopplad till Northvolts ekonomiska situation.

“Det är den legala och juridiska processen som tagit tid. Men nu är det är klart”, säger Volvo Cars presschef Kristin Boldemann Wester.

Volvo Cars
Bilden togs i början av mars i fjol i samband med den officiella byggstarten för Volvo Cars och Northvolts nya batterifabrik i Torslanda. Jim Rowan, vd på Volvo Cars (t v i bild), Adrian Clarke, vd för Novo Energy (i mitten) och Northvolts ex-vd Peter Carlsson. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)

Fabriken har länge beskrivits som en svensk gigasatsning. Men trots att Volvo nu formellt tagit över hela projektet, finns det stora frågetecken kring både finansiering och framtida produktion. Enligt Carup riskerar fabriken att bli ett tomt skal, en spökfabrik, om ingen ny partner hittas.

ANNONS

Läs också: Vuxna barn hemma – då bör du sätta ekonomiska gränser. Dagens PS

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

19 nov. 2025

Varsel och miljardhål

Novo Energy har sedan tidigare sitt säte i Göteborg, men verksamheten befinner sig fortfarande i uppbyggnadsfas. Tidigare i år varslades 120 anställda om uppsägning. Enligt Volvo Cars ska övertagandet inte påverka företagets kassaflödesmål eller andra planerade investeringar.

Men för att fabriken i Torslanda faktiskt ska kunna producera batterier behövs tiotals miljarder kronor, pengar som ännu inte finns.

I januari betonade Volvo att inget återstående krav skulle finnas mellan bolagen efter affärens slutförande, och att ett nytt ramavtal tecknats för eventuella framtida samarbeten i Nordamerika.

Letar ny partner

Volvo Cars står nu ensamma kvar med projektet och siktar fortfarande på att fabriken ska bli verklighet.

“Vi har fortfarande som mål att ha batteritillverkning, men det behöver ske med en ny partner”, säger Boldemann Wester.

ANNONS

Läs även: 3 500 år gammal stad upptäckt – kan avslöja Amerikas urcivilisation. Dagens PS

Läs även: Vanliga prylar du slänger – kan innehålla äkta guld. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar privatekonomi, världen och finans – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på ekonomi och omvärld.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar privatekonomi, världen och finans – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på ekonomi och omvärld.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS