Transportföretagen i Sverige behöver 150 000 nya medarbetare fram till år 2040, men hittar dem inte. Nu kräver branschen kraftfulla reformer.
"Vi behöver 150 000 nya medarbetare"


Mest läst i kategorin
När Volvo-chefen Pehr G Gyllenhammar en gång skickade en debattartikel till Expressen, strök dåvarande chefredaktören Bo Strömstedt första meningen.
Den löd: ”Bilen har kommit för att stanna”, och Strömstedt ansåg att meningen kanske inte gav det riktigt rätta anslaget för en diskussion om bilismens framtid.
Möjligen skulle man kunna anföra strömstedtska argument när Transportföretagen talar om att ”Vi står inför ett vägval”, eftersom det lär vara något samtliga inom branschen gör ett antal gånger dagligen.
Här handlar det dock om kompetensbrist och ingen liten sådan. Enligt Transportföretagen behöver Sverige 150 000 nya medarbetare inom näringen fram till år 2040.
”Bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga”, skriver Transportföretagen och kräver vad man kallar ”kraftfulla reformer”.
25-åringen som är dyrast i världen. Dagens PS
”Ingen framtids- utan en nutidsfråga”
Orsaken till den kompetensbrist man ser torna upp sig som en långtradare vid horisonten är dramatiskt ökande pensionsavgångar i kombination med teknikskiften som skapar nya roller, kompetenskrav och utbildningsbehov.
”Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist”, menar Caj Luoma hos Transportföretagen.
”Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång, både i vardag och kris”, tillägger han.

Fyra stora utmaningar
Branschen ser fyra stora utmaningar där den förta är att var tredje medarbetare år 2040 kommer att vara äldre än 55 år, samtidigt som körkortskrisen breder ut sig.
Antalet personer med körkortsbehörighet C och D, behörigheterna för tunga fordon, har halverats sedan år 2000, påpekar Transportföretagen.
Det teknikskifte som nu sker ställer nya krav men utbildningarna inom sektorn hänger inte med och dessutom är transportsektorn i dag inte tillräckligt attraktiv för de som är unga.
”Endast 18 procent av landets unga ser transportsektorn som en framtidsbransch, trots att utbildningarna erbjuder en snabb väg till arbete och trygg anställning”, konstaterar organisationen.
Betyder mycket för Sverige
Transportnäringen sysselsätter i dag över 330 000 personer och näringens andel av BNP är 4,5 procent, motsvarande 278 miljarder kronor.
”Sverige behöver ett brett kompetenslyft inom transportsektorn, annars kommer vårt land bokstavligen att stanna”, menar Caj Luoma.
”Vi står inför ett vägval där beslut och reformer avgör om vi får en robust och hållbar transportsektor eller en flaskhals för både näringsliv och samhällsservice”, avslutar han.
En av fyra lastbilar “en säkerhetsrisk”. Dagens PS
Lagerarbete står inför ett teknologiskt genombrott. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.