Dagens PS

Tusentals sjömän efterlyses av sjöfarten

sjöfart
Finnlines är ett av rederierna som beskriver stora problem med personaltillgången. Foto: Johan Nilsson / TT
Roland Klinga
Roland Klinga
Uppdaterad: 06 nov. 2025Publicerad: 06 nov. 2025

Svensk sjöfart går bra. Men personalbristen skapar problem för rederierna. ”Risken är att rederier tvingas flagga ut”, säger Johan Hartler från Svensk Sjöfart.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det är stor personalbrist inom svensk sjöfart. Det saknas tusentals sjömän. Det flaggar flera rederier för. Orsaken är stora pensionsavgångar och brist på nyutbildade. Flera talar om personalkris inom svensk sjöfart. Det berättar SVT om i ett färskt nyhetsinslag där man besökt rederiet Finnlines.

Finnlines har fyra svenskflaggade fartyg i Malmö med avgångar till Travemünde och Świnoujście. Men företagets planer på expansion försvåras av att det är så svårt att hitta ny personal.

”Det är väldigt akut. Det behövs tusentals sjömän i Sverige inom ett antal år”, säger Elisabet Svenning, sjöpersonalchef på Finnlines.

Läs merSjöfartsverkets kris hotar svenska företag (Dagens PS)

Trenden just nu är att svensk sjöfart växer. Där blir också personalproblem ett slags dubbelt problem. Bolagen vill expandera. Men personalen saknas. 

Stort personalbehov

”Inom det närmaste decenniet behöver antalet nyutexaminerad sjöfartspersonal öka med 45–50 extra personer per år”, säger Johan Hartler, sakkunnig inom kompetensförsörjning vid Sveriges redarförening Svensk Sjöfart, till TT

Han ser det som en stor risk att svenska rederier behöver flagga om sina fartyg om inte personalfrågan löses.

”Än så länge kör de, men det är med nöd och näppe. Personalbrist kan få en del rederier att flagga ut i stället för att investera”, säger han till TT.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

27 okt. 2025

Jobba två veckor, få betalt för fyra

Varför det är svårt att locka unga till branschen råder det delade meningar om. Men Elisabeth Svenning på Finnlines påpekar att det är bra förhållanden.

”Många ungdomar ser det som jobbigt. Men om man jobbar två veckor, så har man betalt för fyra veckor”, säger hon till SVT.

Läs mer“Slägga mot handeln” – nya tullar kan lamslå sjöfarten (Dagens PS)

Det som behövs är utbildningsinsatser menar rederierna. Dels för att fartygen ska finnas kvar under svensk flagg. Men också för att säkra vår beredskap.

”Vi har fartyg som behövs i den svenska beredskapen och de måste vi kunna bemanna”, säger Elisabet Svenning.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Roland Klinga
Roland Klinga

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Roland Klinga
Roland Klinga

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS