Svensk sjöfart går bra. Men personalbristen skapar problem för rederierna. ”Risken är att rederier tvingas flagga ut”, säger Johan Hartler från Svensk Sjöfart.
Tusentals sjömän efterlyses av sjöfarten


Mest läst i kategorin
Det är stor personalbrist inom svensk sjöfart. Det saknas tusentals sjömän. Det flaggar flera rederier för. Orsaken är stora pensionsavgångar och brist på nyutbildade. Flera talar om personalkris inom svensk sjöfart. Det berättar SVT om i ett färskt nyhetsinslag där man besökt rederiet Finnlines.
Finnlines har fyra svenskflaggade fartyg i Malmö med avgångar till Travemünde och Świnoujście. Men företagets planer på expansion försvåras av att det är så svårt att hitta ny personal.
”Det är väldigt akut. Det behövs tusentals sjömän i Sverige inom ett antal år”, säger Elisabet Svenning, sjöpersonalchef på Finnlines.
Läs mer: Sjöfartsverkets kris hotar svenska företag (Dagens PS)
Trenden just nu är att svensk sjöfart växer. Där blir också personalproblem ett slags dubbelt problem. Bolagen vill expandera. Men personalen saknas.
Stort personalbehov
”Inom det närmaste decenniet behöver antalet nyutexaminerad sjöfartspersonal öka med 45–50 extra personer per år”, säger Johan Hartler, sakkunnig inom kompetensförsörjning vid Sveriges redarförening Svensk Sjöfart, till TT
Han ser det som en stor risk att svenska rederier behöver flagga om sina fartyg om inte personalfrågan löses.
”Än så länge kör de, men det är med nöd och näppe. Personalbrist kan få en del rederier att flagga ut i stället för att investera”, säger han till TT.
Jobba två veckor, få betalt för fyra
Varför det är svårt att locka unga till branschen råder det delade meningar om. Men Elisabeth Svenning på Finnlines påpekar att det är bra förhållanden.
”Många ungdomar ser det som jobbigt. Men om man jobbar två veckor, så har man betalt för fyra veckor”, säger hon till SVT.
Läs mer: “Slägga mot handeln” – nya tullar kan lamslå sjöfarten (Dagens PS)
Det som behövs är utbildningsinsatser menar rederierna. Dels för att fartygen ska finnas kvar under svensk flagg. Men också för att säkra vår beredskap.
”Vi har fartyg som behövs i den svenska beredskapen och de måste vi kunna bemanna”, säger Elisabet Svenning.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.













