Varannat företag dukar under de första två åren och bara en tredjedel överlever fem år, visar kartläggning som Realtid rapporterar om.
Tondövhet gör att många nya företag kraschar


Dagens PS systertidning Realtid har, med hänvisning till The Wall Street Journal (WSJ), kikat på varför så många småföretag har svårt att klara sin existens.
Passsionen finns det. Lågan brinner som regel starkt hos dessa entreprenörer. Ändå går det åt pipsvängen för så många.
Främsta skälet till att hälften av småföretagen inte ens klarar att leva två år är att ledningen vägrar lyssna på andra och kör sitt eget race. Med skygglappar.
Professor: Ett genomgående problem
De märker inte att det är dags att lägga kursen och slår dövörat till när andra varnar för följderna.
”Oförmågan att höra, lyssna och vara öppen för andra perspektiv” är ett genomgående problem”, säger Danna Greenberg, professor vid Babson College, till WSJ.
Läs mer: Därför misslyckas nya företag – tio vanliga fallgropar Realtid
I artikeln uttalar sig en entreprenör som startade sitt företag under pandemin och sedan expanderade för snabbt.
”Folk försökte få mig att se på saker från ett annat perspektiv, att vara tålamodig, men jag var envis”.
I mars i år gick företaget omkull.
Senaste nytt
Då föll företagen som dominobrickor
Svårigheter att vara flexibla, att kunna anpassa sig, är annars ett vanligt problem som gör att småföretagen till slut går in i väggen.
Amerikanska WSJ uppger, skriver Realtid, att hela 85 procent av småföretagen tvingades upphöra med sina verksamheter under pandemins andra kvartal.
Det var dubbelt så många som före pandemin.
Ytterligare ett dilemma för småföretag är att få loss kapital. Där till kommer brist på marknadsundersökningar, det vill säga grundläggande undersökningar om det finns behov av företagets produkter, konstaterar Investopedia, framgår det vidare.
Investopedia understryker vikten av att företagare har realistiska prognoser över sin målgrupp och framtida försäljning innan de drar i gång.
Kollar inte upp om det finns efterfrågan
Det är uppenbart, enligt WSJ, att många driver sin affärsidé utan att det finns en efterfrågan.
Ibland kan till och med passion, om den blir överdriven, skada företaget, visar forskning.
Ytterligare problem som kan läggas till listan är konflikter med kompanjoner, bristande branscherfarenhet och att jobba ensam i stället för i team. Par som driver företag har större överlevnadschanser, visar studier.
De tio vanligaste orsakerna till att nya företag kraschar är, i tur och ordning, envis ledning som inte lyssnar på andra, avsaknad av flexibilitet, lågkonjunkturer och andra samhällschocker, typ som pandemin, brist på marknad, finansiella svårigheter, bråk med partners, för mycket passion, brist på erfarenhet, för snabb expansion och problem att arbeta ensam.
Läs även: Nu ökar konkurserna igen: “Oroande” DagensPS

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.











