Systembolaget ökar nettoomsättningen jämfört med samma period i fjol och förklaringen är försäljningen under påsken.
Tidig påsk lyfte Systembolaget


Det statliga alkoholmonopolets omsättning ökade med 6,4 procent netto jämfört med motsvarande kvartal 2023.
Påsken inföll tidigt i år vilket var främsta orsaken till försäljningsökningen, enligt ett pressmeddelande från Systembolaget.
Även skottdagen, höjda priser hos leverantörer och alkoholskatten bidrog till den ökade omsättningen.
E-handelsförsäljningen gick ner med 3,7 procent under den inrapporterade perioden medan kundbesöken i butik ökade med 0,7 procent.
Så många liter sålde Systembolaget
Under första kvartalet uppgick Systembolagets försäljningsvolym till 118,8 miljoner liter, upp från 114,5 miljoner i Q1 förra året.
Rörelseresultatet försämrades från -31 till -49 miljoner kronor.
“Resultatet påverkas av en högre försäljning men tyngs av inflation och kostnader för utveckling. Vi redovisar ett resultat som är i linje med vår ekonomiska plan”, säger Merlin Poljak, chef för affärssupport på Systembolaget, i en kommentar.
Under helåret 2023 minskade alkoholkonsumtionen i Sverige, enligt preliminär CAN-statistik, med 2,7 procent vilket välkomnas. “Det är en positiv trend som gynnar folkhälsan”, heter det.
CAN är en förkortning av Centralförbundet för Alkohol och Narkotika.
Läs även: Ny trend drar ned Systembolaget – back 6,6 miljoner liter Dagens PS

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.