Dagens PS

Svenska lastbilsjättar: Vi rundar inga sanktioner

svenska
Både Scania och Volvo tillbakavisar att deras lastbilar exporteras till sanktionerade Ryssland. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 aug. 2023Publicerad: 16 aug. 2023

Oro finns för att svenska lastbilar når Ryssland via export till ryska grannländer, särskilt Kazakstan. Men detta tillbakavisar Scania och Volvo.

ANNONS
ANNONS

Medan exporten från Sverige till Ryssland sjunkit markant efter krigsutbrottet har exporten till ryska grannländer stigit kraftigt, berättar TT på Di.se.

Särskilt lastbilsexporten till ryska grannländer, däribland Kazakstan, går för högtryck.

De svenska lastbilsjättarna Volvo och Scania slår dock ifrån sig att deras lastbilar skulle exporteras till Ryssland via ryska grannländer.

Scania har fabrik i Kazakstan

Före den ryska invasionen av Ukraina dubblerade Scania sin export till Kazakstan, skriver TT i Di-artikeln men sedan har bolaget byggt upp en egen fabrik i landet “för att serva marknaden i Centralasien, förutom Ryssland”, säger Erik Bratthall, pressansvarig på Scania, och understryker att direktivet till alla distributörer är att inga av Scanias lastbilar får hamna i Ryssland.

Samma besked kommer från AB Volvo, som förklarar att strikta kontrollregler gör det omöjligt för Ryssland att importera Volvos lastbilar bakvägen.

“Vi följer sanktionsregler väldigt noga”, säger Volvos presschef Claes Eliasson till TT.

Han kan inte detalj redogöra för hur stor Volvos export är till Kazakstan, eller hur mycket den ökat. Försäljningen redovisas i världsdelar inte enskilda länder.

Försäljningen i regionen är inte jättevolymer utan det rör sig om “en procentuell ökning”, enligt Volvos presschef.

ANNONS

Läs även: Miljöbomb – tankar rysk olja nära Sverige Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs i studion
Spela klippet
Privatekonomi

Varnar för nya bedragare: ”För bra för att vara sant”

15 juni 2025
ANNONS
ANNONS