Dagens PS

Svenska företag presterar starkt i osäkra läget

företag
Jan Larsson, vd för Business Sweden. (Foto: Foto: Henrik Montgomery/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 juni 2025Publicerad: 16 juni 2025

Svenska företag går bättre än skapligt trots ett mer osäkert affärsklimat, enligt ny rapport från Business Sweden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

“Det är glädjande att se att svenska företag fortsätter att växa internationellt, trots ett mer osäkert globalt läge”, säger Jan Larsson, vd på Business Sweden, i en kommentar till årets upplaga av Global Business Climate Survey 2025, som i år omfattar rekordmånga 37 marknader.

Undersökningen har utökats med 13 nya länder jämfört med tidigare år.

Svenska företag uppges inta en mer försiktig hållning till affärsklimatet i år. Samtidigt rapporterar 70 procent av totala betyg över tre på en femskala. Det signalerar en måttligt positiv framtidstro.

Lönsamheten hög under förra året

Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Indien, Danmark och Singapore sticker ut som marknader med mest positivt affärsklimat för svenska företag.

Hela 66 procent av de svenska företagen utomlands redovisar lönsamhet under 2024.

Mer än 2 000 representanter från svenska företag har deltagit i undersökningen, som presenteras i dag, måndag, av Business Sweden och Swedish Chamber International (SCI).

Bland andra medverkar Sveriges bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa på eventet.

Business Swedens vd Jan Larsson konstaterar att affärsklimatet blivit mer komplext och svårare att förutse.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

10 nov. 2025

Motståndskraften stor hos företagen

“Trots detta visar svenska företag på god motståndskraft och en stark förmåga att anpassa sig till förändrade omständigheter”, säger han i pressmeddelandet.

Rapporten visar att 65 procent av företagen förväntar sig ökad omsättning det kommande året och att nästan hälften av de svenska företagen planerar att öka sina globala investeringar under de närmaste 12 månaderna.

Nästan fyra av tio av företagen, 38 procent, uppger att klimat- och miljöaspekten väger tungt i kundernas köpbeslut. Med tonvikt på Europa och Norge, Nederländerna och Danmark i framkant.

Sverige nämns också som ett fördelaktigt varumärke hos hela 80 procent av företagen, särskilt i länder som Turkiet, Brasilien och Sydkorea.

Läs även: Danske Bank spår “kalldusch” för skogsbolagen Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS