Allt flyter, men ibland kan det vara skönt med fast mark under fötterna. Kanske är det så med Stena, rederiet som snart är störst på land resonerar.
Rederiet som snart är störst på land


Mest läst i kategorin
Stena Line grundades av Sten A Olsson i Göteborg 1962 och startade linjen Göteborg-Kiel 1967. 15 år senare köpte man upp Sessanlinjen och har sedan förvärvat företag så att man är verksam i stora delar av Europa.
Även om man i dag är ett imponerande stort färjerederi ingår i dag även bolag som Stena Metall, Stena Roro, Stena Drilling och Stena fastigheter med mera i koncernen.
Stena fortsätter expandera
Nu meddelar just Stena fastigheter att man fortsätter expandera i både Stockholm och Göteborg genom att köpa Källfelt byggnads AB.
Det omfattar 1 350 bostäder och 68 000 kvadratmeter kommersiella ytor. Genom köpet äger nu bolaget 29 000 bostäder runt om i Sverige.
Senaste nytt
”Mycket glada”
”Vi är mycket glada över att ha förvärvat ett välrenommerat bolag med attraktiva fastigheter och engagerade medarbetare. Detta är helt i linje med vår strategi att expandera via förvärv och nyproduktion”, säger Cecilia Fasth, koncernchef och vd för fastighetsbolaget.
De förvärvade fastigheterna ligger i populära stadsdelar i våra två största städer. I Stockholm finns beståndet på Gärdet och i Göteborg handlar det om Johanneberg, Linnéstaden, Nya varvet, Majorna och Stampen.
Rustar även till sjöss
Samtidigt som man blir allt större på land, rustar man även till sjöss. Inför sommaren 2025 handlar satsningarna inte minst om rutten Göteborg-Kiel.
Flera miljoner har investerats i höjd komfort på rutten, utan att biljettpriserna höjs.
Under våren har 368 hytter på Germanica och Scandinavica rustats med nordisk design, nya badrum och höjd komfort.
På Scandinavica har 191 av cirka 500 hytter renoverats, på Germanica 177.
Stena: ”Modernt och avkopplande”
“Målet är att skapa en modern, avkopplande miljö där resan blir en del av semestern, inte bara transporten dit“, säger Mikko Juelich, försäljningschef och vd för rederiet i Tyskland.
Koncernen planerar redan ytterligare moderniseringar under 2026, då restauranger och serviceområden ombord ska uppgraderas.
Tackade nej till jätteaffär. Dagens PS
Näringslivstopp ratar vindkraften – här är hans förslag. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.