E-handeln växer återigen snabbt i Sverige. Nu ser man den högsta tillväxten sedan pandemin. Men bakom siffrorna döljer sig ett skifte.
Skiftet: Nu dras äldre svenskar till Kina


Mest läst i kategorin
Svensk e-handel växte med 9 procent under första kvartalet 2025, enligt PostNords senaste E-barometer. Trots en skakig världsekonomi och hot om nya tullar ser man nu den starkaste ökningen sedan pandemiåret 2021.
Särskilt stark utveckling syns i apotekshandeln (+24 procent) och bygghandeln (+8 procent). Totalt ökade försäljningen i sju av åtta branscher.
“E-handeln går bra trots en omvärld präglad av geopolitiska spänningar. Att tillväxten är så här stark visar att digital handel har en trygg förankring i svenska konsumenters vardag”, säger Ylva Staszewski, tf chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.
Kina i topp – äldre leder utvecklingen
Den internationella e-handeln står fortsatt stark. Nästan hälften av svenskarna har handlat från utlandet det senaste året. För första gången blev Kina det mest populära landet att e-handla från – före Tyskland. Detta trots att e-handeln från Kina bara ökade med en procentenhet.

Utvecklingen ser dock olika ut i olika åldersgrupper.
Bland annat gjorde fyra av tio i åldern 65–79 år sitt senaste internationella e-handelsköp från Kina – en klart högre andel än i andra grupper.
Detta trots att samma åldersgrupp är mer negativa till de kinesiska e-handelsjättarna. Enligt en undersökning som TV4 skriver om vill äldre över 64 år i högre utsträckning än andra förbjuda kinesiska lågprisjättar genom tullar eller förbud.
I samma veva går unga konsumenter mot strömmen. För första gången sedan 2019 har deras internationella e-handel minskat.
Läs även: Var tredje svensk kan stängas ute från e-handeln. Realtid
Second hand lockar unga
År 2019 hade 49 procent av de mellan 18-29 år handlat från utlandet. År 2024 låg samma siffra på 40.
Enligt rapporten är den växande second hand-trenden bland unga en möjlig orsak till att de nu handlar mindre från utlandet.
“De söker unika och prisvärda produkter – men hittar dem numera ofta på hemmaplan”, säger Ylva Staszewski.
Missa inte: Så påverkas Kina av tullarna – ny data från april. Dagens PS
Prispress och miljötänk – samtidigt
Trenden med hållbarhet slår också igenom tydligare. Andelen konsumenter som aktivt försöker göra hållbara val vid e-handel har ökat med 12 procentenheter, efter flera år på oförändrad nivå.
PostNord beskriver konsumentlandskapet som delat: allt fler gör medvetna val samtidigt som priset är viktigare än någonsin för många.
“Det är ett dubbelt konsumentlandskap vi ser: både mer medvetet och mer prisdrivet. E-handeln speglar människors olika prioriteringar”, konstaterar Staszewski.
Läs också: Kinas sista generation – där familjelivet tynar bort. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.