”Ett avgörande ögonblick”. Orden kommer från SAS vd Anko van der Werff. Nu gör SAS en storsatsning och slår mot tuffa konkurrenten Norwegian.
SAS stora offensiv: Köper 45 nya flygplan


Mest läst i kategorin
Flexibilitet, lägre kostnader och mindre buller, talade SAS vd Anko van der Werff om vid en presskonferens denna tisdag.
Men det han presenterade var ett av de största avtalen i SAS långa historia, ett avtal han menar definierar ”ett avgörande ögonblick” för, som det känns, ständigt krisande flygbolaget.
Efter de senaste tuffa genomför nu SAS en tuff attack mot sin huvudkonkurrent Norwegian och Widerøes nätverk i Norge och Sverige, skriver Dagens näringsliv.
Man köper 45 Embraer-flygplan från det brasilianska företaget med samma namn i den största order SAS lagt hos en tillverkare på nästan 30 år. SAS har dessutom option på ytterligare 10 flygplan.
Första leveranserna till SAS 2027
Första leveransen sker enligt plan 2027. Det handla rom kort- och medeldistansflyg, som ska täcka områden där SAS inte är lika närvarande efter försäljningen av Widerøe för några år sedan.
De nya planen ska ingå i SAS Link och användas för att ansluta de nordligare delarna av Norge och Sverige med övriga världen och med SAS nätverk.
Anko van der Werff konstaterade att SAS nu kommer att utmana hårdare:
”Ja, konkurrensen kommer att öka, men jag tänker inte visa alla mina kort nu.”
Kraftigt sänkta biljettpriser och fler tåg – så vill staten lyfta krisande Arlanda. Dagens PS

38 miljarder före rabatt
Priserna för de flygplan man köpt är, sett till listpriser, motsvarande 38 miljarder svenska kronor, men SAS har en rabatt som anses ligga på 20-30 procent.
”Detta är vår tredje största försäljning av den här modellen, men vi säger inte vilka rabatter vi ger”, kommenterar Embraers vd Francisco Gomes Neto.
Acko van der Werff var lyrisk över de nya planen, något mindre än majoriteten av de flygplan bolaget nu använder men med många möjligheter, sade SAS-chefen.
Planen tar 136 passagerare och anses inte minst prisvärda tack vare lägre bränslekostnader.
Kaffe på flyget? Ingen självklar höjdare. Dagens PS
”Ger mer flexibilitet”
Den mindre flygplanstypen ökar flygbolagets förmåga att flyga turer till de nordligaste regionerna likväl som att mata ivriga nordbor ut i världen i motsatt riktning.
”Det här flygplanet ger oss mer flexibilitet, både regionalt och inrikes. Poängen är att vi vill ha en flexibel flotta”, förklarar bolagets kommersiella direktör Paul Verhagen hos Dagens näringsliv.
”Våra Airbus 320-modeller har plats för 180 passagerare och det kan bli lite mycket på vissa linjer. Den här Embraer-maskinen kommer att ställas upp med 136 säten på så sätt kan vi öka frekvensen, vara mer på marknaden och konkurrera hårdare”, tillägger Verhagen.
Dagens näringsliv har även varit i kontakt med Norwegian som bara har lämnat ett kort svar;
”Vi har ingen kommentar utöver att vi välkomnar konkurrensen.”
SAS väljer Elon Musks Starlink. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.